Del : SMS

Atea ser sig som offer i bestikkelsessag

16BUSATEA-190953.jpg
Atea havde tirsdag indkaldt til pressemøde om bestikkelsessagen. Til stede var den norske topchef for Atea, Steinar Sønsteby (t.v.), samt adm. dir. for Ateas danske forretning, Morten Felding. Foto: Jens Astrup

IT-virksomheden Atea, der i juni blev hvirvlet ind i en omfattende bestikkelsessag, mener selv, at den er offer i sagen. Atea har politianmeldt en tidligere salgsdirektør samt konkurrenten 3A-it for tyveri og misbrug af følsomme oplysninger fra Atea.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Atea er et offer i den her sag.«

Budskabet fra Ateas topchef, norske Steinar Sønsteby, var ikke til at tage fejl af, da Atea tirsdag holdt pressemøde i virksomhedens danske domicil i Ballerup.

Til Scanpix

Her fortalte topchefen, at Atea har politianmeldt konkurrenten 3A-it og en tidligere salgsdirektør for at have stjålet og misbrugt erhvervshemmeligheder fra Atea. Tyveriet og misbruget er ifølge Atea en overtrædelse af markedsføringsloven. Det kan sammen med en bestemmelse i straffeloven udløse fængselsstraf.

Sagen er afdækket efter interne undersøgelser, som viser, at den tidligere salgsdirektør, som var med til at stifte 3A-it, i stor stil indsamlede og videreformidlede vitale informationer om Ateas kunder.

»Informationerne inkluderer nogle af de mest konkurrencefølsomme oplysninger, som findes i en virksomhed. Blandt andet en komplet oversigt over alle Ateas kundeforhold i Danmark med specifik information om omsætning og profit pr. kunde, men også kontrakter med mange kunder i den offentlige sektor i Danmark,« siger Steinar Sønsteby.

Oplysningerne blev ifølge Atea indsamlet i perioden september-december 2014 – altså få måneder før, at den tidligere salgsdirektør sammen med to andre tidligere topfolk fra Atea gik i luften med 3A-it. Formålet var at give 3A-it den bedst mulige start og skade Atea.

»Historien om etableringen af 3A-it er brolagt med illoyalitet med Atea som intetanende offer. Både tyveri af forretningssensitiv information og rejsen til Dubai handlede udelukkende om at forberede etableringen af 3A-it,« sagde Steinar Sønsteby.

Aaa

Rejsen til Dubai er den meget omtalte luksustur, som indgår i bestikkelsessagen om Atea og 3A-its påståede bestikkelse af medarbejdere ved Region Sjælland og Rigspolitiet. På Dubai-turen, hvor der blev brændt over 400.000 kr. af, deltog tre tidligere topfolk fra Atea, som var med til at stifte 3A-it, samt en medarbejder fra Rigspolitiet og fra Region Sjælland.

Atea brugte også pressemødet til at holde bestikkelsessagen og de tre tidligere ansatte ud i strakt arm.

»Jeg vidste, at det ville blive et udfordrende job, da jeg kom til Atea i maj sidste år, men jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg skulle rydde op i den slags, og jeg kan af personlig erfaring fortælle, at det ikke er en god erfaring at være sigtet. Det er dog positivt, at de enkeltpersoner, der repræsenterede den uetiske forretningspraksis, som politiet nu efterforsker, ikke længere er en del af Atea,« sagde Morten Felding, der er adm. direktør for Atea i Danmark.

14BUSbizz-forside.jpg

Morten Felding er blandt de sigtede i bestikkelsessagen, fordi han undlod at gribe ind, da Atea forærede en medarbejder ved Region Sjælland en rejse til Dubai.

Turen var i øvrigt godkendt af Morten Felding, men ifølge Atea skete det på falske forudsætninger.

Det var dog imod Ateas egne etiske retningslinjer at give så store gaver til forretningsforbindelser.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere