Del : SMS
Berlingske Business

Asiater ved at være trætte af Apple

Apple
I Asien er der tegn på, at iPhones, iPads og andre af Apples banebrydende produkter ikke længere har helt samme appel. På billedet ses ansatte - og ingen kunder - foran en Apple Store i Shanghai. Foto:

Produkter som iPhone og iPad er blevet mærkbart mindre populære i asiatiske metropoler.

Artiklen fortsætter under annoncen

I 2010 havde Singapore verdensrekorden i brugen af produkter fra Apple, målt på udbredelse af styresystemet iOS. I dag er Apples markedsandel nede på 50 procent, mens Googles Android er på 43 procent, en stigning på over 100 procent i forhold til året før.

Asiaterne er ved at være trætte af Apple-brandet, skriver Reuters, der har besøgt trendhovedstæder som Singapore og Hong Kong. I sidstnævnte har Android for længst overhalet Apples iOS.

Men det handler ikke kun om styresystemer. Det handler i høj grad om sexet hardware, og her er der en voksende skare af kompetente alternativer til iPhone. Det gælder ikke mindst produkter fra Samsung, som i løbet af det sidste år har konsolideret sig som verdens største producent af smartphones.

”Apple er stadig et brand med masser af prestige, men der er bare så mange andre lækre smartphones at vælge imellem, og konkurrencen er bare hårdere,” siger Tom Clayton apps-udvikleren Bubble Motion i Singapore.

Men Apples brand risikerer at blive udvandet, advarer marketingchef Narisara Konglua i Bangkok.

”iPhones begynder at lige Louis Vuitton håndtasker. Det bliver så almindeligt at se folk med en iPhone eller en iPad, at det ikke længere er 'cool'.”

Udviklingen i asiatiske metropoler kan være et kraftigt fingerpeg om, hvad der er i vente på andre markeder, siger Jim Wagstaff fra en anden apps-udvikler i Singapore, Jam Factory.

”Med hensyn til elektronik plejer Singapore og Hong Kong vigtige indikatorer for, hvad der vil blive populært i Europa og Nordamerika, lige som det også siger noget om resten af regionen (Sydøstasien, red.),”

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere