Berlingske Business

Arrogancen fra Struer

Arrogancen fra Struer - 1
Foto:

Tiderne for forbrugerelektronik har ændret sig, de har ikke længere samme varrighedsstatus som tidligere.

Artiklen fortsætter under annoncen
For halvandet år siden overværede jeg B&Os stort anlagte lancering af sin nye mobiltelefon, Serenata, i Berlin, hvor jeg mødte en bemærkelsesværdig blanding af jysk sindighed og global arrogance. Serenata var et studie i design og lydkvalitet, men håbløst dyr, omkring 10.000 kroner, samtidig med at den funktionelt ikke passede til det mest oplagte segment, erhvervsmarkedet. De gæve og sympatiske B&O-folk var imidlertid ikke til at skyde igennem. Det var et godt produkt, og det var B&O. I dag er Serenata på vej til de evige mobilmarkeder, mens B&O gennemlever sin måske største krise nogensinde.

Selvtillid er vigtigt, men den må ikke føre til arrogance og tilbagelænethed. Så ender man i en situation, hvor man er »ude af stand til at levere det rette produkt på det rette tidspunkt til den rette pris,« som en analytiker karakteriserede B&Os situation til Forbes Magazine i 2008. Lad os se lidt nærmere på de tre faktorer, pris, produkt og timing.

Forbrugerelektronik har ikke længerede samme varighedsstatus som hårde hvidevarer eller biler. Konstant faldende priser og en lind strøm af nye features har øget omsætningshastigheden betragteligt. Dermed er der mindre plads og råd til de monumentale indkøb, som B&O repræsenterer. Tiderne har ændret sig, men ikke B&O. Koncernen illustrerede selv denne pointe eftertrykkeligt forleden, da man midt i en finanskrise og virksomhedens egne meldinger om røde tal og fyringsrunder lancerede verdens mest ekstravagante fladskærms-TV, en kleppert på størrelse med et bordtennisbord og til den anseelige pris af 789.000 kr. B&Os produkter er fortsat fremragende, men ikke suveræne. Konkurrenterne har også fundet ud af at lave design. Måske ikke så unikt og fuldendt som B&O, men nok til at få succes. Koreanske Samsung er således gået fra at være en bulk-producent til en førende kraft inden for elektronikdesign.

Et af de oftest hørte kritikpunkter er B&Os langtrukne TTM (Time To Market), B&O gik således glip af dette årtis to største revolutioner inden for forbrugerelektronikken, mobiltelefonen og mp3-afspilleren. Da man lancerede sit såkaldte entry-level TV-apparat på 26 tommer, havde markedsstandarden i mellemtiden bevæget sig over 30 tommer. Det seneste eksempel kommer fra slutningen 2008, da B&O lancerede sit nye lydsystem, Beosound 5. Et godt produkt, lød vurderingen, men for dyrt og kun lige på højde med udviklingen.

Underholdning til hjemmet
Det er dog ikke alt, der skurrer hos B&O. Brandværdien er enorm, og der bliver fortsat udviklet ypperlig teknologi inden for både audio og video. For godt et halvt år siden tiltrådte den nye direktør, Kalle Hvidt Nielsen, som har lanceret en ny strategi, Pole Position, der bl.a. skal strømline salgsorganisationen og skabe en samlet teknologiplatform for koncernens produkter. Det lyder fornuftigt, men ændrer ikke ved den fundamentale udfordring: At sælge langvarige luksusprodukter i et ekstremt foranderligt marked.

Samtidig trænger en række nye valg og udfordringer sig på for B&O, der nu skal demonstrere, at man har lært af fortidens fejltagelser. De nye digitale generationer er vokset op med brug-og-smid-væk-teknologi og fortærer digitalt indhold på en række platforme, TV og radio. Specielt den mobile platform, i form af telefoner og andre gadgets, spås en guldrandet fremtid, men her har B&O meldt pas. I stedet satser B&O stort på hjemmeunderholdningen, hvilket man ikke er ene om. En række teknologier og virksomheder kæmper i disse år om at blive det afgørende omdrejningspunkt i det 21. århundredes hjemmeunderholdning, fra TV over spilkonsoller til computere. Det bliver mere end svært for B&O at have et lukrativt hjørne for sig selv i denne arena fyldt med agressive spillere som Samsung, Microsoft og Apple, for nu blot at nævne nogle få.

Det kan lade sig gøre at have succes med high-end forbrugerelektronik. Det er bl.a. Apple og tyske Loewe, en af B&Os primære konkurrenter eksempler på. Men her taler vi også om priser, der er til at betale for de fleste menigmænd, og vi taler en langt bredere appeal, specielt i Apples tilfælde, end B&Os elitære tilgang. B&O har al mulig grund til at være stolt af sig selv som industrieventyr og designikon, men ingen er uundværlig i en markedsøkonomi. B&O skal op i tempo og samtidig skrue ned for noget af den charmerende, men malplacerede selvtillid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen