Del : SMS
Berlingske Business

Apple tjener 700 mio. kr. om dagen

pix-iPhone
En mand taler i mobiltelefon foran reklamer for Apples iPhone-telefon i Hongkong. Foto: Tyrone Siu, Reuters/Scanpix

IT-giganten tjente over 700 millioner kroner i døgnet i årets første tre måneder. iPad-salget blev mindre end ventet, mens iPod-salget faldt med 15 procent

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er fortsat iPhone-telefonerne, der henter pengene hjem til den amerikanske teknologikoncern Apple.

Halvdelen af Apples indtægter kommer fra salget af iPhone, og navnlig et stærkt voksende salg i Kina, Taiwan og Hongkong sikrede i januar-marts et nyt rekordregnskab med et overskud på 65,4 milliarder kroner (11,6 milliarder dollars).

Dermed tjente Apple 718,7 millioner kroner hver eneste dag i årets tre første måneder.

iPhone-salget fordoblet

Apple solgte 35,1 millioner iPhone-telefoner i årets første måneder eller næsten dobbelt så mange som for et år siden og flere end de 30,5 millioner, som analytikerne havde forventet. Til sammenligning solgte finske Nokia i alt 84,3 millioner telefoner, heraf de 11,9 millioner som smartphonetelefoner.

iPhone-salget udgør nu 57,9 procent af Apples samlede salg mod 52,7 procent i julekvartalet. Ifølge Apples koncernfinansdirektør, Peter Oppenheimer, er iPhone-salget i Kina og omegn steget femdoblet på et år. Det er vigtigt for Apple, eftersom mange af de traditionelle markeder - heriblandt USA - efterhånden er mættet på smartphoneområdet.

Apple solgte samtidig 11,8 millioner af sin iPad-tavlecomputer, hvor tredje udgave kom i marts med den meget omdiskuterede - og uden for USA og Canada manglende - mulighed for at kunne koble på 4G-supermobilnettene.

Mætningspunktet nærmer sig

Det er noget færre end de 13 millioner, som analytikerne havde ventet.

»Apple har gjort det godt. Men man begynder at se, at iPad-salget er ved at nå en slags mætning med det nuværende produkt. Det er den slags overgange, som man begynder at få, når man ikke stiller med et helt nyt produkt. De har været rigtigt gode til at komme med nye kategorier, og det er nye produkter, som vil sende aktiekursen op,« siger Patrick Becker, analytiker hos Becker Capital Management, til nyhedsbureauet Reuters.

Apple-aktien er de seneste to uger faldet med 13 procent, fordi frygten bredte sig for en ny IT-boble med overdrevne forventninger til teknologiverdenens økonomiske formåen.

Konkurrencen skærpes

Analytikerne hefter sig dog ved, at Apple trods stadig skarpere konkurrence fra navnlig sydkoreanske Samsung har klaret sig bedre end ventet.

»Det viser, at de har formået at fastholde deres priser uden at gå på kompromis med væksten. Der er billigere alternativer fra Android-verdenen, som bliver stadig mere overbevisende. Beklymringen var derfor, at Apple måtte sælge flere ældre modeller for at være konkurrenceduelig,« siger analytiker Michael Holt fra Morningstar, som fastslår, at det ikke er sket.

Men presset fra konkurrenter som Samsung og Nokia vil øges i de kommende måneder. Samsung ventes i næste uge at lancere afløseren for sin bedst sælgende mobiltelefon nogen sinde, Galaxy S II, mens Nokia arbejder intenst sammen med Microsoft på at gøre sin nye serie af Lumia-telefoner med Windows Phone-software til duelige alternativer til iPhone- og Android-telefoner. Konkurrenterne ventes at styrke indsatsen, mens det endnu ikke står klart, hvornår Apple stiller med en afløser for iPhone 4S-modellen. Det ventes dog først at ske til efteråret, hvor 4S-modellen så vil have et års tid på bagen.

Fald i iPod-salget

Salget af Mac-computere steg med syv procent til fire millioner styk i januar-marts, mens salget af iPod-musikafspillere faldt med hele 15 procent til 7,7 millioner solgte styk. Både Mac-computerne og iPod-afspillerne var tidligere de væsentligste indtægtskilder for Apple men har ikke formået at få nær så godt fat verden over som det 36 år gamle Apples telefoner og tavle-PCer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere