Del : SMS
Berlingske Business

Apple slår Samsung af den danske mobiltrone

pix-Samsung-Apple
Det er stadig Apples iPhone-telefoner og Samsungs Galaxy-telefoner, der ligger i de fleste danskeres lommer. Nu har Apple imidlertid taget føringen. Arkivfoto: Kim Hong-Ji, Reuters/Scanpix Foto:

Godt julesalg af de nye iPhone-telefoner gør for første gang Apple til det bedst sælgende smartphonemærke i Danmark

Artiklen fortsætter under annoncen

Apple har haft et godt julesalg i Danmark af iPhone-telefoner og banker dermed ærkerivalen Samsung af pinden som Danmarks bedst sælgende mobilmærke. Til gengæld går iPad-salget tilbage, fordi billigere mærker løber med danskernes hjerter.

Det viser nye tal fra analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt.

Apple sidder nu på 44 procent af smartphonemarkedet i Danmark, hvor Samsung i oktober-december stod for 32 procent af alle leverede telefoner. Sony er en klar treer med en markedsandel på 12 procent, mens LG Electronics sidder på fire procent, og Nokia - hvis mobildel nu ejes af Microsoft - ligger på femtepladsen med en markedsandel på tre procent.

Ny topmodel på vej

Det er de nye iPhone-modeller, som også i Danmark har trukket Apple op. Den amerikanske producent lå i juli-september på 37 procent af det danske smartphonemarked, hvor Samsung knebent holdt sin førsteplads med 38 procent men altså nu er overhalet.

Samsung ventes dog i næste uge på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress i Barcelona, at præsentere sin nye topmodel, Galaxy S6, som skal forsøge at vinde de tabte markedsandele tilbage.

Smartphonesalget i Danmark rundede i julekvartalet 828.300 styk mod 778.700 for et år siden. Til gengæld er salget af de såkaldt almindelige mobiltelefoner uden smartphonefunktioner faldet stort, nemlig til 40.600 styk mod 134.900 op til julen 2013. 42 procent af de almindelige mobiltelefoner er de populære Doro-telefoner, som med sine store og få taster appellerer til især ældre. Nokia-telefoner udgør 23 procent og Samsung-telefoner - typisk klaptelefoner - 15 procent.

Billigere tavle-PCer presser de store

Også salget af tavle-PCer er vokset betragteligt. I oktober-december nåede det 329.100 styk i Danmark eller 30.000 flere end for et år siden, viser IDCs tal.

Apple er det mest populære mærke. 41 procent af alle tavle-PCer er således iPads, men i kvartalet forinden sad Apple på halvdelen af det danske salg. Også Samsung er gået tilbage - fra 17 procent gennem hele 2014 til nu 11 procent.

Billigproducenten Denver besætter tredjepladsen med 10 procent af markedet, mens kinesiske Lenovo - verdens største PC-producent og ejer af den tyske elektronikproducent Medion samt nu også den amerikanske mobilproducent Motorola - må nøjes med 6 procent. Lenovo er også i Danmark det mest populære PC-mærke.

Kinesiske Huawei, som blandt andet står for TDCs mobilnet i Danmark, er nummer fem med en markedsandel på fem procent af tavlecomputermarkedet.

2-i-1-PCer vinder anerkendelse - helst med Windows

Også de såkaldte 2-i-1-PCer, hvor skærmen kan tages af tastaturet og fungere som en selvstændig tavlecomputer, begynder at få et dansk publikum.

Op til jul blev der leveret 16.500 styk til det danske marked. Det er en kraftig fremgang fra sidste år, hvor der kun blev sendt 5.600 styk af sted. Siden er de dog faldet i pris, samtidig med at mange af modellerne har fået flere hestekræfter, og et stærkt stigende antal nu leveres med en normal Windows-installation og dermed fungerer som en helt traditionel bærbar computer, når tastaturet er sat på.

Microsoft besætter førstepladsen i Danmark med en markedsandel på 64 procent. Microsoft begyndte for et par år siden at producere sin egen 2-i-1-computer, Surface. De første modeller vandt intet større publikum, men den seneste, tredje udgave har fået bedre tag i folk og har også større skærm end forgængerne.

Den amerikanske PC-producent Dell besætter andenpladsen med 16 procent af det danske marked. Taiwanske Acer er nummer tre med 8 procent, ligeledes taiwanske Asus er nummer fire med 5 procent, og Hewlett-Packard (HP) kommer ind på femtepladsen med en markedsandel på 3 procent. HP er først for nylig begyndt at producere 2-i-1-computere.

Rettelse 2015-02-23: Tallene for salget af tavle-PCer var ved en fejl blevet angivet som de samme som smartphonesalget men er nu rettet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere