Del : SMS
Berlingske Business

Apple skodder Samsung-elektronik

SMARTPHONES-DESIGN/
En iPhone 4S til venstre og en Samsung Galaxy SIII til højre. Begge bruger RAM fra Samsung Foto:

Den næste iPhone indeholder færre dele, der er produceret af Samsung - Apple har fundet andre udbydere efter retssagerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det har næsten været skæbnens ironi - for mens Apple har forsøgt at bekæmpe Samsung ved domstolene, har Apple samtidig valgt at sende store beløb direkte i Samsungs lommer. Men det skal være slut nu, mener selskabet, der nu er gået på jagt efter andre leverandører.

Sagen mellem Apple og Samsung handler om krænkelser af en række patenter, hvor Apple mener, at Sasmung har efterlignet iPhonen alt for meget. Men samtidig er Apples iPhone faktisk fyldt med dele fra netop Samsung. Det gælder blandt andet RAM, som Samsung er storproducent af.

Ikke hævn

En del af forberedelserne til produktionen af den næste iPhone, der forventes lanceret i næste uge, har bestået i at skaffe RAM uden om den sydkoreanske elektronikgigant - og selv om det forekommer åbenlyst, at Apple dropper Samsung som en slags hævn for Samsungs patentkrænkelser, er det ingenlunde tilfældet, skriver Reuters.

Derimod handler strategien nærmere om, at Apple ønsker at gøre sig mindre afhængige ved at satse på et større spektrum af leverandører. I stedet for Samsung har Apple tegnet kontrakt om levering af RAM fra japanske Toshiba og Koreanske Hynix.

Kampen om at føre an i den digitale revolution, handler ikke blot om at vinde forbrugernes gunst, men også om at forsyne sig med rigelige mængder af elektroniske komponenter. En iPhone er nemlig sammensat af komponenter, der købes ind fra et væld af forskellige leverandører. Det er ofte flaskehalse hos disse leverandører, der afgør leveringstiderne for en iPhone.

Konkurrencefordele

Der har dog også tidligere været eksempler på, at producenter har forsøgt at skabe sig konkurrencefordele ved at sætte sig på forsyningskæderne. Apples iPad fik i sin tid et forspring, fordi Apple havde sat sig på en meget stor andel af den tilgængelige RAM på markedet, hvorved de øvrige producenter havde vanskeligt ved at skaffe sig RAM til samme lave priser som Apple.

Blandt andet af denne grund var Apples iPad meget længe en af de billigste tavlecomputere, hvilket ellers er ganske usædvanligt for selskabet, der vanligvis producerer nogle af markedets dyreste elektronikprodukter.

Krigen mellem Apple og Samsung har senest resulteret i, at Samsung er blevet dømt til at betale Apple over en mia. dollars for krænkelse af patenter. Imens sagen har stået på, har Samsung dog buldret frem i butikkerne, og Apples iPhone er begyndt at vokse langsommere end markedet - og har således nu vigende markedsandele, ifølge analysehuset IDC.

Samsungmobiler sælger som varmt brød

I går kom det frem, at Samsung har solgt 20 mio. Galaxy SIII i de første 100 dage efter den kom til salg. Dermed nærmer salget af Samsungs topmodel sig iPhonens, der lå på 26 mio. solgte enheder i andet kvartal af i år. Apples iOS er dog markant mindre end det Android-system, der driver Samsungs smartphones. Ifølge de seneste tal fra IDC tegner Android sig nu for næsten 70 procent af alt nysalg - mens iOS udgør omkring 17 procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere