Berlingske Business

Apple skal punge ud med millioner til forældre

ipad
Foto:

Apple skal betale over 100 millioner kroner tilbage til forældre, hvis børn har købt guldmønter og smølfepenge i spillene på App Store.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når du henter et spil til dit barn på din Ipad, åbner der sig et vindue. I 15 minutter kan der - uden brug af password - købes løs på det tilknyttede kreditkort, og børnene kan nå at købe for flere hundrede og endda tusinde kroner på virtuelle ting inde i selve spillet.

Men nu har de amerikanske handelsmyndigheder Federal Trade Commission sat foden ned og kørt en sag, som onsdag endte med et forlig.

Apple har ikke været gode nok til at informere om vinduet, og nu skal de lave systemet om og betale penge tilbage til de rådvilde forældre. Det skriver Financial Times.

pix_app

Der er ikke noget loft over, hvor meget den californiske IT-gigant skal betale tilbage, men der er til gengæld en minimumsgrænse på 32,5 millioner dollar svarende til 178 millioner kroner. Hvis der ikke er nok, der beder om refundering, ryger resten af pengene i lommerne på handelsmyndighederne.

De såkaldte »in-app purchases« er blevet en populær måde for udviklere at sælge sine spil på. Ikke mindst børnespil. Spillet er typisk gratis at hente i Apples onlinebutik, men derefter gøres spillet svært at bruge, uden at man må til lommerne.

iPhones

Apple siger i en udtalelse onsdag, at »Apple er stolte over at have sat barren for onlinebutikker ved at gøre App Store til et sikkert sted for kunder i alle aldre«.

Så sent som sidste februar blev Apple i en lignende sag dømt til at betale op mod 23 millioner dollar.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen