Del : SMS
Berlingske Business

Apple: Samsung kopierer for milliarder

pix-Samsung-/Apple-design
Retssagen i USA handler om ligheder i designet hos Apple og Samsung. Billedet her med en sammenligning af produkterne er en del af sagen. Foto: Reuters/Scanpix

I den kulørte retssag mellem teknologigiganterne overdrager Apple nu podiet til Samsung.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apple er færdig med at rulle sit tunge skyts ud i den spektakulære retssag mod ærkerivalen og samarbejdspartneren Samsung. Nu er det sydkoreanernes tur til at indkalde eksperter i det højt profilerede sag.

pix-Nokia-telefon

Et ekspertvidne indkaldt af Apple hævdede mandag, at mere end en fjerdedel af Samsungs nordamerikanske salg på 30,4 milliarder dollars (183,5 milliarder kroner) af smartphonetelefoner og tavle-PCer kommer af at have kopieret Apples iPhone og iPad og krænket andre patenter. Derfor kræver Apple op til 2,75 milliarder dollars (16,6 milliarder kroner) i erstatning fra sin sydkoreanske konkurrent.

Slutter i næste uge

Samsung solgte flere end 87 millioner telefoner og tavle-PCer i USA fra midten af 2010 til marts 2012, viser dokumenter, som er fremvist i retten.

Samsung afviser beskyldningerne om plagiering og anklager omvendt Apple for at krænke adskillige Samsung-patenter.

Retssagen, som kører i Californien på den amerikanske vestkyst, begyndte sidst i juli, og de sidste retsmøder ventes holdt i næste uge. Derefter skal dommer Lucy Koh, som - helt i sagens ånd - har amerikansk-sydkoreansk baggrund, træffe en afgørelse, som vil få store følger uanset udfaldet, fordi sagen drejer sig om meget principielle forhold i den internationale teknologiverden.

Krig mellem samarbejdspartnere

Apple og Samsung er både hårde konkurrenter og tætte samarbejdspartnere, da Apple er storkunde hos Samsung.

Samsung overtog i begyndelsen af 2012 tronen som verdens største producent af mobiltelefoner, som Nokia har sidder på i over ti år, og allerede i efteråret 2011 blev Samsung verdens største producent af de mere avancerede smartphonetelefoner. Samsung er et gigantisk industrikonglomerat, som også omfatter f.eks. skibsbyggeri, medicinfremstilling og temapark og er nummer 1 på markedet for fladskærmsfjernsyn, og som i foråret omsatte for mere i USA end både Intel, Google og Oracle. Apple er omvendt verdens mest værdifulde teknologiselskab.

De to sælger så stort, at hver gang der er gået ti minutter, har de tilsammen solgt næsten 5.000 smartphonetelefoner.

Microsoft indgik fredsaftale med Apple

Apples første iPhone kom i 2007 og vendte op og ned på hele mobilbranchen. Det var første gang, at en computerlignende telefon opnåede folkelig udbredelse, og konkurrenterne blev taget på sengen og fik travlt med at omstille sig. Værst ramt blev netop finske Nokia, som i februar 2011 besluttede at skrotte sin hidtidige strategi og lægge sin skæbne i hænderne på Microsoft og styresystemet Windows Phone, som Nokias nye mobilserie, Lumia-telefonerne, nu kommer med. Indtil videre er Lumia-salget dog beskedent, omkring fire millioner telefoner på verdensplan i andet kvartal.

Mandag vidnede Apples patentdirektør Boris Teksler. Han fortalte, at Apple og Microsoft havde indgået en »anti-kloningsaftale«, hvor Microsoft lover ikke at kopiere iPhone og iPad mod til gengæld at få adgang til Apple-patenteret design.

TDC Hosting datacenter i Valby

En tilsvarende aftale forsøgte Apple ifølge Boris Teksler at få med Samsung i 2010, men forhandlingerne brød sammen, og det endte med, at Apple i april 2011 lagde sag an mod Samsung.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere