Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Apple overhaler Samsung - i kort tid

pix-iPhone 7
Apples iPhone 7-telefoner har samtidig med Samsungs problemer bragt Apple tilbage som verdens største smartphoneproducent, men det er antagelig allerede fortid, fordi folk venter på den næste iPhone 8, som forventningerne nu er skyhøje til. Arkivfoto: Thomas Peter, Reuters/Scanpix Foto:

iPhone 7-salget sikrer Apple ny salgsrekord, godt hjulpet af Samsungs store problemer med overophedede batterier. Men skyhøje forventninger til den kommende iPhone 8 ventes at svække Apples salg igen i den kommende tid.

Takket være Samsungs katastrofeefterår blev Apple i oktober-december igen verdens største smartphoneproducent på grund af et rekordstort salg af iPhone 7-telefoner efter  tre kvartaler i træk at være gået tilbage.

Apple solgte to millioner flere iPhones end forventet, nemlig 78,3 millioner. Det er det største antal til dato på tre måneder, og dermed er Apple efter fem års forvisning tilbage som verdens største smartphoneproducent - i alle tilfælde for de tre måneder op til jul. For Apple forventer selv et dårligere salg i den kommende tid, fordi mange har skruet forventningerne skyhøjt op til den kommende iPhone 8, der ventes klar til efteråret, og som markerer iPhones 10-årsfødselsdag.

Bedre salg men mindre overskud

Samtidig lancerer Samsung i marts sin Galaxy S8-telefon, ligeledes med alle sejl sat til for at opveje den forhammer, der ramte i efteråret, hvor overophedede og sågar eksploderende batterier til sidst fik Samsung til at trække samtlige 2,5 millioner leverede og solgte Galaxy Note 7-telefoner retur - med en milliardstor regning til følge. Alligevel solgte Samsung ifølge analysefirmaet Strategy Analytics 77,5 millioner smartphones i julekvartalet og er fortsat sammenlagt verdens største mobilproducent, som Samsung har været, siden Nokia blev slået af tronen for fem år siden.

Samsungs problemer har således bidraget til Apples bedre salg, for iPhone 7 og den større iPhone 7 Plus, der kom i efteråret, bibragte ifølge alle eksperter og analytikere kun mindre forbedringer og blev nok bedst kendt for Apples beslutning om at droppe hovedtelefonstikket. Alligevel har de solgt godt.

Apples oktober-december-omsætning på 78,4 milliarder dollars var en milliard dollars bedre end ventet, og Apple høstede et overskud på 17,9 milliarder dollars eller 124 milliarder kroner - eller 1,34 milliarder kroner om dagen. Julekvartalet ligger hos Apple næsten 50 procent højere end de øvrige kvartaler. Alligevel er resultatet dårligere end sidste år, hvor Apple havde et overskud på 18,3 milliarder dollars.

iPhone-salget i Europa er steget med tre procent på et år målt på omsætningen.

US-IT-APPLE-NEWS-FEED

Totalt afhængig af iPhones - iPad-salget falder stadig

»Investorerne var glade for væksten i salget af iPhones og for det bedre produktmix. Selv om Apple fortsat er meget afhængig af et enkelt produkt, viser det, at der er mere at komme efter. Omsætningen i kvartalet har til dels været hjulpet på vej af problemer for Samsungs Galaxy, som i efteråret havde så store problemer med batteriet, at den selvantændte. Væksten i servicesalget er vigtig, dels fordi det trods alt mindsker afhængigheden af iPhones, og ikke mindst fordi salget er meget lidt arbejdskapitalbelastende. Det er måske det allervigtigste, når analytikere skal regne på og finde den rigtige aktieværdi,« siger Per Hansen, investeringsøkonom i den svenske aktiehandelsportal Nordnet.

Apple er nu totalafhængig af iPhone-salget. Hele 69,4 procent af Apples samlede omsætning stammer nu fra iPhone-salget. For et år siden var det 68 procent.

iPad-salget fortsætter med at falde. De 13 millioner solgte i oktober-december 2016 er 3,2 millioner færre end året før. Til gengæld holder Mac-salget sig uændret, om end Apple formår at sælge dyrere PC-modeller og dermed øger omsætningen med 700 millioner dollars til 7,2 milliarder.

Den store fremgang ligger på nettjenesterne som App Store, hvor man køber og henter apps til sit Apple-udstyr, og hvor succeser som Pokémon Go og Super Mario Run har løftet brugerskaren, samt mobilbetalingstjenesten Apple Pay og netlagertjenesten iCloud. Her er omsætningen vokset til 7,1 milliarder dollars og vil dermed i næste kvartal overhale Mac-salget.

Til gengæld er der fortsat tilbagegang i salget af andre produkter som Apple TV-boksen, Apple Watch-smarturene, iPod-musikafspillere m.m. Apple siger selv, at Apple Watch satte rekord uden dog at ville oplyse salgstallene, og analysefirmaer ser ingen vækst i smarturmarkedet.

Torsdag - Kazuo Hirai

Tilbagegang i Kina

Apple - og Samsung - presses af de stadig flere Android-telefoner fra især kinesiske leverandører, som har skruet op for kvaliteten, uden at prisen tilsvarende er skruet op. Næsten 88 procent af alle nye smartphones er fra fødslen udstyret med Googles mobilstyresystem Android, hvor Apples iOS - der udelukkende kører på Apples egne produkter - til sammenligning ligger på 11,5 procent. Men Apple er ubestridt bedre til at tjene pengene.

Apple er dog i fortsatte problemer på sit næststørste marked, Kina. Her faldt omsætningen med 11,6 procent i julekvartalet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen