Del : SMS
Berlingske Business

Apple og Samsung sælger fortsat flest smartphones, men...

US-KING-IPO/
Apple sad kun på 11,9 pct. af nyindkøbte smartphones i Q2, og solgte dermed kun 35,1 mio. iPhones... tsk tsk Foto:

Giganterne Apple og Samsung dominerer markedet for smartphones, men flere spillere på markedet tager deres bid af kagen, og giganternes andele bliver mindre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Samsung og Apple havde i andet kvartal den laveste andel af det globale smartphonemarked i de senere år. Kinesiske smartphone-handlere går stærkt frem. Sådan lyder det fra markedsresearchfirmaet IDC ifølge Infoworld.

Det skriver Version2.dk

Mærker - for det meste kinesiske - som Huawei, Lenovo, Xiaomi, Coolpad, ZTE, TCL og OPPO, tager større og større dele af markedet for smartphones.

Samsung har gennem en årrække haft omkring 30 procent af smartphonemarkedet, hvilket har givet dem førstepladsen. Faktisk havde Samsung 32,2 procent i andet kvartal af 2013, men det faldt til 25,2 procent i andet kvartal 2014.

iPhones går også tilbage

Det er den laveste andel af markedet Samsung har haft siden fjerde kvartal 2011, men det betyder alligevel, at elektronikgiganten sendte 74,3 millioner smartphones ud i verden i løbet af de tre måneder.

Apple, som ligger på andenpladsen, har holdt fast i en markedsandel på 18 procent i hvert kvartal i de senere år, men på det seneste har der også været tilbagegang for deres iPhones. 11,9 procent af forbrugerne købte Apples smartphones i andet kvartal 2014, hvilket var et fald fra 13 procent i samme kvartal året før.

Apple sendte 35,1 millioner iPhones på markedet, og markedsandelen var den laveste for Apple siden 2009.

Kineserne kommer

»Samsung og Apple har stadig masser af volumen i deres shipments, men mange andre virksomheder sender gode enheder på gaden, til en lavere pris, med kvalitet på mange tekniske områder. Der er bare mere varietet på markedet, og ikke kun i Kina. I Indien er der fire lokale mærker, og køberne der er mere bekendte med dem, end med Apple og Samsung,« siger analytiker for IDC, som har undersøgt smartphonemarkedet, Ryan Reith.

Huawei ligger nummer tre i forhold til markedsandele, med 6,9 procent og 20,3 millioner udsendte smartphones. Lenovo ligger nummer fire med en markedsandel på 5,4, som primært bliver solgt i Kina, de arbejder dog på at komme videre ud i verden, da kun 15 procent af deres smartphones bliver solgt udenfor Kina.

4,9 procent af de solgte smartphones i verden havde et LG-logo, og det giver virksomheden en femteplads over største markedsandele. Alle de tre kinesiske mærker har planer om at tage større markedsandele.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere