Del : SMS
Berlingske Business

Apple-musik er også i EUs søgelys

pix-Apple-Beats
Overskrift
Apples køb af Beats Electronics for over tre milliarder dollars i november skal bruges til en kommende musikstreamingtjeneste, som får premiere i år, men EU frygter, at Apple vil skævvride musikmarkedet. Arkivfoto: Robyn Beck, AFP/Scanpix Foto:
 

Margrethe Vestager er ved at undersøge, om Apples kommende musikstreamingtjeneste vil skade musikmarkedet. Konkurrenternes svarfrist udløber i dag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Også internetgiganten Googles ærkerival, Apple, er i EUs søgelys. Konkurrencemyndighederne undersøger, om Apples aftaler med musik- og pladeselskaber ødelægger markedet for konkurrerende musiktjenester.

EU-Kommissionens undersøgelser kommer, fordi Apple er begyndt at udvide sine aktiviteter på det hurtigtvoksende område for musikstreaming, altså lytning over internet- eller mobilforbindelsen, i takt med, at salget i Apples netmusikbutik iTunes falder.

Ingen gratis musik i vente

Spørgsmålet er, om Apples musikaftaler på urimelig vis begrænser de gratis, reklamefinansierede streamingtjenester som f.eks. svenske Spotify, franske Deezer og Google.

Apple købte i 2014 Beats Music, som musikproducenten Jimmy Iovine og rapperen Dr. Dre drev, for tre milliarder dollars i erkendelse af, at færre og færre køber musik på nettet og henter numrene hjem men i stedet vælger at abonnere på netmusiktjenester, hvor man for et fast, månedligt beløb - eller gratis, hvis man accepterer reklamerne undervejs - får adgang til hele musikkataloget. Spotify har således 60 millioner brugere, hvoraf de 45 millioner lytter med gratis, mens 15 millioner betaler for at slippe for reklamerne.

Apple vil bruge Beats til at tilbyde ubegrænset musikadgang for omkring 10 dollars om måneden. Der vil ikke komme en gratis reklameudgave af tjenesten. I stedet vil Apple ifølge den britiske finansavis Financial Times senere i år, når tjenesten lanceres, koble streamingtjenesten sammen med sin nuværende iTunes-applikation, hvorigennem man kan hente musik numre ned.

Sidste svarfrist i dag

Kommissionen sendte i slutningen af marts spørgeskemaer ud til Apples konkurrenter for at indsamle oplysninger om den aktuelle situation og nuværende problemer, sådan som konkurrenterne ser dem. Sådanne markedsundersøgelser gennemføres altid, hvilket senest Telia og Telenor, som ønsker at slå sig sammen i Danmark, ved meget om.

Svarfristen udløber i dag, 17. april, oplyser kilder til nyhedsbureauet Reuters. Ifølge dem går spørgsmålene på de betingelser og vilkår, som indhold sælges under til musikstreamingtjenester og pladeselskaber. Kommissionen er særligt bekymret for, om Apples størrelse og indflydelse vil skade konkurrencen, så de andre musiktjenester får sværere ved at hive gode aftaler i land.

Apple blev i november 2014 i USA dømt til at betale 450 millioner dollars eller 2,4 milliarder kroner tilbage til e-bogskøbere for at have aftalt med flere forlag, at priserne på e-bøger skulle hæves. Den afgørelse har Apple appelleret.

Kan ende med gigantisk bøde

Det er EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, som sidenhen skal beslutte, om der er fundet beviser nok på, at Apple forskruer konkurrencen. Hun kan så - som i tilfældet med Google onsdag i denne uge - officielt anklage Apple for konkurrenceforvridning og siden gå til domstolene med krav om, at der skal betales helt op til ti procent af et selskabs globale omsætning. Det er i Apples tilfælde et meget betragteligt milliardbeløb.

EU-Kommissionen planlægger i forvejen at sætte en undersøgelse af markedet for e-handel i de 28 EU-medlemslande i gang i maj med henblik på at sikre, at der også digitalt kan blive et indre marked.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere