Del : SMS
Berlingske Business

Apple lider nederlag i sag mod Samsung

pix-Samsung-Apple
Bølgerne går højt i retssalen, hvor Samsung og Apple slås - indimellem også med dommer Lucy Koh (i midten på tegningen) - om, hvorvidt Samsung systematisk har kopieret Apples design. Det handler om milliarderstatninger. Illustration: Vicki Behringer, Reuters/Scanpix

Dommer afviser at gribe ind, efter at Samsung har offentliggjort bevismateriale, som dommeren har nægtet, at sydkoreanerne kunne fremlægge i retten for at vise, at Samsung ikke har kopieret iPhone- og iPad-designet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apple får ikke sin vilje i den kulørte retssag mod en anden af verdens teknologigiganter, sydkoreanske Samsung. Dommeren i sagen har afvist Apples ønske om hurtige sanktioner mod Samsung for at udlevere prekære oplysninger til pressen.

Dommer Lucy Koh afviste fredag Apples krav om at dømme Samsung, som ved retsagens begyndelse i tirsdags sendte en kontroversiel pressemeddelelse ud med oplysninger, som selvsamme dommer havde nægtet Samsung at kunne fremlægge i sagen. Apple mente, at de ni jurymedlemmer kunne være blevet påvirket af mediedækningen, men alle ni hævder, at de har fulgt dommerens opfordring til ikke at læse om sagen, mens den verserer.

Samsung kom før Apple - og Apple kopierede Sony

Samsungs advokat, John Quinn, stod bag pressemeddelelsen, som klagede over, at Lucy Koh havde nægtet Samsung at måtte fremlægge bevismateriale, som er i Samsungs favør. Samtidig sendte han materialet med ud til offentligheden. Det viser arbejdstegninger på telefoner, hvis design ligner Apples produkter, men som er lavet, længe inden Apple kom med sin første iPhone-mobiltelefon og siden sin første iPad-tavle-PC.

De to IT-giganter er røget i totterne på hinanden, selv om de er storkunder hos hinanden, fordi Apple beskylder Samsung for systematisk at have kopieret Apples iPhone og iPad - beskyldninger, som Samsung pure har nægtet. Samsung fremhæver også, at det alle dage i IT-verdenen har været kutyme at lære af konkurrenternes succeser og efterfølgende sikre sig, at ens egne produkter også rummer populære funktioner eller populært design.

John Quinn har i flere uger diskuteret med retten for at få lov til at fremlægge materialet, som samtidig viser, at Apples iPhone i sit design er kraftigt inspireret af japanske Sonys produkter.

Skænderi i retten

Bataljerne blev så voldsomme, at Lucy Koh tirsdag måtte true John Quinn med sanktioner, hvis han ikke ophørte med at argumentere.

»Sæt Dem ned,« lød dommeren ordre.

Det gjorde advokaten så, men nogle timer senere blev pressemeddelelsen med materialet så sendt rundt.

»Det bevismateriale, som ikke må forelægges, viser uden for enhver tvivl, at Samsung ikke kopierede iPhone-designet. Almindelig rimelighed tilsiger, at dommeren afgør sagen baseret på alt bevismaterialet,« hed det i pressemeddelelsen, som rummede henvisninger til materialet på nettet.

Kræver milliarderstatning

Apple mener, at offentliggørelsen skulle påvirke jurymedlemmerne, men Samsung slår fast, at man har ret til at offentliggøre dokumenter, som er offentligt tilgængelige.

Apple kræver 2,5 milliarder dollars i erstatning i selve retssagen, mens Samsung omvendt kræver 2,4 procent af indtjeningen på hver solgt iPhone-telefon, fordi Samsung mener, at Apple ulovligt anvender patenteret Samsung-teknologi.

En dommer i London afgjorde midt i juli, at Samsung ikke havde kopieret Apples iPad-design, og pålagde samtidig Apple at skrive klart og tydeligt på sit britiske netsted i seks måneder, at Samsung ikke har stjålet ideer fra Apple.

Se også: "Brug nettet og få mere ud af dine skattekroner" (19 kr.). "Her er 60 siders APP-oplevelser" (49 kr.). "Sådan gør du et godt tablet-køb" (15 kr.)

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere