Del : SMS
Berlingske Business

Apple lancerer mobilbetaling i Europa

pix-Apple Pau
Apple Pay virker kun på de nyeste telefoner og kun, når udstederen af ens kreditkort har en aftale med Apple, og kortlæseren kan modtage signalet fra telefonen. Man holder telefonen op til kortlæseren og godkender så med sit fingeraftryk betalingen. Arkivfoto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Tirsdag får briterne som de første uden for USA mulighed for at betale med de nyeste iPhone-telefoner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Storbritannien blev tirsdag det første land uden for USA, hvor den amerikanske iPhone- og iPad-producent Apple lancerer sin mobilbetalingstjeneste Apple Pay.

Dermed vil iPhone-ejere kunne bruge telefonen til, med et let dunk, at betale for de indkøbte varer, hvis de samlet koster mindre end 20 pund, i metroen, på kaffebarer, i supermarkeder m.m. Apple Pay virker dog kun med en af de nyeste iPhone-modeller, iPhone 6 eller 6 Plus, fordi det kræver en særlig NFC-betalingschip, som skal kunne kommunikere med betalingsterminalerne, så man ikke skal svinge kreditkortet. Også det nye Apple Watch-ur kan bruges, hvis butikkerne ellers er klar, og på nettet virker iPad Air 2 og iPad Mini 3.

pix-Apple Music

pix-Apple Pay

Omkring 250.000 betalingssteder i Storbritannien skal være klar til at tage imod Apple Pay-betalinger.

Premieren var dog ikke uden problemer. Bl.a. måtte banken HSBC Holdings melde om tekniske problemer, så man først om 14 dage kan bruge Apple Pay.

Apple er langtfra den eneste, der tilbyder mobilbetaling. Omkring fem procent af briterne bruger allerede mobilbetaling ugentligt, f.eks. når de køber kaffe eller pizza og betaler gennem mobilapplikationer. Internetgiganten Google ventes senere i år at lancere sit mobilbetalingssystem, Android Pay. Den sydkoreanske mobilgigant Samsung, der er verdens største mobilproducent, vil også i år lancere sit Samsung Pay i Sydkorea, USA og Europa. Både Googles og Samsungs løsninger kan bruges på eksisterende betalingsterminaler og dermed nå bredere ud end Apple Pay.

Apple Pay blev lanceret i USA i oktober. Det fungerer som en digital tegnebog, hvor man lægger oplysningerne om sit kreditkort ind i Apples Passbook-applikation, så de ikke gemmes på telefonen. Derefter kan man bruge betalingssystemet i både fysiske butikker og til betaling på nettet.

I modsætning til andre betalingssystemer bliver kreditkortoplysningerne ikke givet videre til den butik, hvor man handler. Butikken får i stedet en engangsmeddelelse, som giver tilladelse til én gang at hæve det betalte beløb på kontoen. Man kan bruge sit fingeraftryk som godkendelsesmetode.

pix-Google I/O

pix-Facebook-betalingen

Apple Pay kræver, at ens bank eller kreditkortfirma har en aftale med Apple. Apple tager nemlig, ifølge den britiske finansavis Financial Times, 0,15 procent af hver betaling.

Ved køb på nettet bruges Apple Pay på samme måde, som hvis man betaler med PayPal. Også her kan fingeraftryk bruges som godkendelse, så man ikke skal indtaste kreditkortoplysninger, når man handler.

Grænsen på 20 pund vil stige til 30 pund i september, skriver den britiske avis The Guardian, og hvis betalingsterminalerne i butikkerne bliver opdateret, vil de senere kunne modtage også større betalinger.

Apple har ikke mulighed for at følge de enkelte betalinger. Af privatlivsbetingelserne fremgår det, at »Apple Pay indsamler ikke oplysninger om transaktioner, som kan henføres til brugeren. Betalingstransaktioner sker mellem dig, din handlende og din bank«. Har man f.eks. slået GPS-funktionen til i sin telefon eller tavle-PC, kan Apple dog følge med i, hvor man befinder sig, når man køber, og hvis man bruger Apple Pay til at købe med i en applikation, ved Apple, hvor meget man har betalt, hvornår det skete, og hvem man handlede hos. Apple kender dog ikke kundens identitet.

Apple har ikke offentliggjort planer om at udbrede Apple Pay til andre lande end USA og Storbritannien.

pix-Galaxy S6

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere