Del : SMS
Berlingske Business

Apple køber Twitter-analysefirma

pix-Apple-Twitter
Apple har købt Twitter-analysefirmaet Topsy for at komme tættere på de sociale medier. Arkivfoto: Mario Anzuoni, Reuters/Scanpix Foto:

iPhone-producenten bruger en milliard kroner på at få større indblik i den sociale medieverden gennem det komplette Twitter-arkiv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apple har købt selskabet Topsy, som analyserer alle beskeder lagt på det sociale netværk Twitter, for 200 millioner dollars - omkring en milliard kroner.

Købet antyder, at iPhone- og iPad-producenten Apple ønsker at udvide sin indflydelse på de sociale medier, hvor Apple står svagt. Topchef Tom Cook måtte i september 2012 lukker den sociale musiktjeneste Ping.

Apple kan bruge Topsy til at forbedre sin iAds-annoncetjeneste, der ikke går for godt, og til at skaffe sig bedre viden til at konkurrere med Google og Microsoft på smartphone- og tavle-PC-markederne. Topsy-opkøbet kan også bruges til at forbedre Apples talegenkendelsessystem Siri.

Komplet Twitter-arkiv

Topsy, som er stiftet i 2007, har skabt et komplet, søgbart arkiv på 450 milliarder Twitter-beskeder, såkaldte »tweets« (på dansk: pip), som er sendt, siden Twitter begyndte. Siden har Topsy udviklet analyseværktøjer, som virksomheder kan købe sig adgang til. Topsy indekserer også andre sociale netværk som Facebook og Google .

Topsy er grundlagt af Duncan Greatwood og har rejse 35 millioner dollars blandt investorer.

I slutningen af november købte Apple det israelske teknologiselskab PrimeSense for 350 millioner dollars. PrimeSense udvikler 3D-chips.    


it-konsulenter-billede

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere