Del : SMS
Berlingske Business

Apple er tosset med lille dansk firma

pix-libratones-bt

Skandinavisk design og lyd fra et lille dansk firma vækker opmærksomhed hos IT-giganten Apple og europæiske designhuse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et lille dansk firma med blot fem ansatte har fået foden inden for hos IT-giganten Apple på verdensplan med en nyudviklet, trådløs højttaler, der kan fjernstyres fra enhver iPod-musikafspiller, iPhone-telefon og iPad-tavlecomputer - eller fra en almindelig PC.

Libratones 47 cm høje og trekantede beathøjttaler er sluppet igennem nåleøjet og sælges nu af Apple 130 steder i verden og i Apples europæiske netbutik, men også hos for eksempel Giorgio Armani i Milano, Collette i Paris og snart også i Illums Bolighus i København.

Det sker, selv om Libratone officielt kun er tre måneder gammelt og faktisk præsenterede sin højttaler på en stor teknologimesse, endnu inden den var færdig.

Det blev den for et par måneder siden, hvor de første af de mange hundrede forudbestillinger kunne leveres fra Skovlunde-firmaet via fabrikkerne i Thailand og Indonesien. Den enkeltstående beathøjttaler arbejder og lyder, som om den var to, og al musik på en iPod, iPhone, iPad eller PC sendes trådløst til afspilning gennem højttaleren, der kan fjernstyres gennem den medfølgende sender, der sættes i afspilleren/computeren, så man ad den vej tænder/slukker og skruer op/ned.

For et par dage siden var Libratone-folkene sammen med 125.000 andre til verdens største fagmesse for forbrugerelektronik, CES i Las Vegas i USA, for at skabe yderligere kontakter. Og det var ikke så let at få plads i deres pakkede kalender.

Ingen mandehørm

Idémanden bag det hele er Søren Louis Pedersen, fadder til verdens første digitale høreapparat, som blev udviklet hos Oticon, hvor han var i 12 år. Han fik ideen for tre år siden, men først med hjælp fra lydeksperten Jes Moesgaard, designeren Kristian Krøyer og investoren Tommy Andersen lykkedes det at virkeliggøre drømmen.

Takket være Udenrigsministeriets innovationspakke blev de klædt ordentligt på til at rykke ind på det amerikanske marked, som fra begyndelsen var målet.

- Libratone skal være noget andet - ikke sorte højttalerbokse, som sælges gennem mandehørmende butikker. Vi vil sælge på samme måde, som Apple, forklarer Søren Louis Pedersen om ideen.

For ni måneder siden blev Fritz Andersen ansat som administrerende direktør. Med hans kendskab til salgskanaler gennem blandt andet syv år hos IT-giganten Hewlett-Packard blev der lagt en detaljeret plan: Libratone skulle ind i Apples sortiment verden over, og herhjemme skulle højttaleren indgå i firmaers medarbejderordninger.

- Højttaleren skulle være et designprodukt, et møbel, som kvinden i huset valgte, fordi det så godt og diskret ud i stuen, mens manden også så teknologien i det. Naturligvis skulle det lyde godt og være utroligt nemt at anvende, siger Fritz Andersen.

Begge dele lykkedes. Via en tidligere Apple-ansat lykkedes det med gedigne forberedelser i juni 2010 at få et møde med Apples øverst-ansvarlige for højttalersalget. Han var solgt, og det var Libratone Beat så også. I Danmark kom en aftale i stand med Atea, Nordens største IT-forhandler.

Den fintfølende teknologi sikrer, at lyden ikke kommer ud af højttaleren med forsinkelse. Derfor kan lyden fra computerspil sendes til højttaleren, så lydoplevelsen bliver langt større, eller digitale børnebøger kan blive læst op. Selv om Libratone-folkene er overvældet over den hurtige succes, skal den ikke slutte her:

- Vi bygger op til en større palette af produkter over de næste år, siger Søren Louis Pedersen uden at ville ud med, hvad det næste nært forestående i produktserien bliver

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere