Del : SMS

Apple dræber din iPhone uden at sige det

APPLE-RESULTS/
En 'fejl 53' gør, at telefonen ikke kan låses op, og alle billeder og data på telefonen bliver slettet og ikke kan genskabes. Arkivfoto. Foto:

Du kan forlange at få genskabt din telefon eller få pengene tilbage, hvis du får en såkaldt »fejl« på din iPhone, mener Forbrugerrådet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et verdensomspændende ramaskrig har lydt fra tusindvis af iPhone-ejere, som står tilbage med ubrugelige telefoner, efter de har installeret den nyeste iOS 9-opdatering på deres iPhone 5S, 6 og 6 Plus. Det skriver den engelske avis The Guardian.

De frustrerede mobilejere har fået en såkaldt 'fejl 53'-melding på deres telefon. Brugerne får fejlmeldingen, hvis de har fået skiftet deres 'hjem'-knap, som har fingeraftryk-genkendelse indbygget, af en reparatør, som ikke er Apple.

Det er kombinationen af opdateringen og udskiftningen af 'hjem'-knappen, der skaber fejlmeldingen.

APPLE-RESULTS/

En 'fejl 53' gør, at telefonen ikke kan låses op, og alle billeder og data på telefonen bliver slettet og ikke kan genskabes.

Apple har i al hemmelighed installeret en software, som scanner din iPhone, og tjekker om telefonen består af de samme dele, som blev sat i på fabrikken. Hvis den ikke gør det, kan man få en 'fejl 53'.

Det svarer til, at en bilforhandler forhindrer dig i at starte din bil, hvis du har fået skiftet et dæk hos et andet autoværksted.

»Der er ingen advarsel, og så vidt jeg ved, er der ingen måde at bringe telefonen til live i igen,« siger IT-ekspert Kyle Wiens til The Guardian.

Når telefonen først er ramt af fejlen, skal man sætte den oprindelige knap tilbage. Hvis man ikke kan det, er eneste mulighed at bytte den spærrede telefon hos Apple. Det kan ifølge Ekstra Bladet koste op til 3.000 kroner.

»Det er helt urimelig adfærd, at Apple ødelægger folks telefoner, fordi de får dem repareret andre steder. På den måde prøver Apple at tvinge sig til et monopol på reparation af telefoner,« siger cheføkonom i Forbrugerrådet, Martin Salamon.

SKOREA-ECONOMY-SAMSUNG-EARNINGS

»Forbrugerne kan med rimelighed gå ned i deres lokale Apple-butik og forlange, at Apple genopretter telefonen, når nu det er Apple selv, der har ødelagt den. Alternativt må Apple give pengene tilbage,« siger han.

Forbrugerklagenævnet har endnu ikke fået klager fra danske iPhone-ejere om problemet. De har derfor ikke taget stilling til, om forbrugerne burde være blevet oplyst om risikoen for en 'fejl 53'.

»Hvis man får fejlmeldingen, og telefonen går ned, skal man klage til den forhandler, hvor man har købt sin telefon. Hvis det ikke løser problemet, kan man klage til Center for Klageløsning,« siger Simon Nguyen, specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Apple siger til The Guardian, at fejlen alene sker for at beskytte kundernes sikkerhed, så det ikke kan lade sig gøre at misbruge det fingeraftryk, som man har parret med sin 'hjem'-knap.

»Hvis en iPhone bliver repareret af en uautoriseret forretning - og der røres ved skærmen eller andre dele, som har kontakt til touch ID - kan telefonen ikke blive genaktiveret. Hvis kunder oplever 'fejl 53' og ikke kan løse det selv, anbefaler vi, at de kontakter Apples support,« siger en kvindelig talsmand fra Apple.

APPLE-RESULTS/INDIA

Det har ikke være muligt at få en kommentar fra Apple Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere