Del : SMS
Berlingske Business

Antallet af business apps eksploderer: Se de 10 mest populære her

US-IT-LIFESTYLE-WIRELESS-FILES
Arkivfoto: App-ikoner på en iPhone 5S. Foto:

Der er tegn på, at virksomheder der opererer på på B2B-markedet for alvor er kommet i gang med udbyde deres produkter via apps.

Artiklen fortsætter under annoncen

Antallet af forretningsapplikationer vokser dramatisk. Sidste år blev der offentliggjort mere end 96.000 apps i iOS app stores business kategori ifølge statistik fra appudviklerhuset MightySignal. Det er en stigning på 78 procent i forhold til 2014.

Det skriver version2.dk

2016 viser tegn på samme udvikling. I januar var 11 procent af alle apps, som blev lagt ind i kategorien business apps i Apple App Store .

Udviklingen kan være tegn på, at virksomheder der opererer på på B2B-markedet for alvor er kommet i gang med udbyde deres produkter via apps. Ifølge en undersøgelse fra Forbes, lød det kun fra hver tredje B2B marketingschef i 2014, at apps var en central del af deres mobile marketingsstrategi.

Læs også: Ericsson klar med 5G i 2020

Væksten i antallet af business apps er nu så stor, at kategorien har indtaget pladsen som den 3. mest populære i Apple App Store efter spil og underholdning.

Et billede på udviklingen er også, at i 2008 var der kun 19 apps i business kategorien - eller 1,36 procent af alle apps.

pix-Virtuel virkelighed

Ifølge Business Insider er de 10 mest populære business apps følgende:

  • Microsoft Office 365
  • Salesforce CRM-app
  • Box - et cloud storage og fildelings værktøj
  • Google Apps som gmail-app, google drev, google hangout og google doc
  • SAP Concur, en rejseplanlægnings- og afregningsapp
  • Amazon Web Services app
  • Zendesk - en teknisk support app
  • Dropbox
  • LinkedIn
  • GoDaddy - web hosting services

»Brugerne begynder tydeligvis at føle sig trygge ved at bruge app-teknologien i forretningssammenhæng,« siger CEO hos MightySignal, Shane Wey til Forbes.

Han forklarer også hvorfor: »Man bekymrer sig mindre over over sikkerheden. Tidligere har det virket risikabelt at arbejde med HR-data eller styre udgifter igennem ens smartphone, men nu er det normalt, og vil i stigende grad være det.«

Læs også: Apple vil gøre det umuligt at åbne låste iPhones

Han peger samtidig på, at kvaliteten af business apps er stigende, omend det har svært ved at følge med den udprægede brugervenlighed man finder i apps til forbrugere som Tinder og Instagram.

Udbyderne af apps skal være opmærksom på, at man som grundregel ikke skal stille alle data skal rådighed på smartphone apps, for det bliver simpelt for uoverskueligt, hvis der er alt for mange data på den lille skærm:

»Business apps bør være indrettet, så de underretter deres brugere om kritiske ting, som at deres server er gået ned, eller at der er vigtige papirer som skal håndteres.«

Spil og underholdning dominerer

På forbrugersiden, udgjorde spilapps næsten 30 procent af alle apps i 2008. Herefter udgjorde kategorien i årevis cirka 20 procent, men fra 2014 er det steget til 30 procent igen.

SPAIN-TECHNOLOGY-INTERNET-FAIR
LÆS MERE : The Internet of Shit

Underholdning udgjorde 20 procent af nye apps i app-æraens tidlige år. men er nu nede på 5 procent.

Apps i kategorien Mad & drikke var næsten ikke-eksisterende 2010-2013, men er siden vokset hvert år. Det er nu blevet helt almindeligt for mange at betale for kaffe og købe dagligvarer over mobilen.

I stigende grad er det blevet mere almindeligt at søge om realkreditlån, kontrollere elregning, og styre ens privatøkonomi over en app.

Deltag i debatten på version2.dk.

Dansk spil blev verdens mest downloadede i 2015

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere