Del : SMS
Berlingske Business

Android-telefoner presser Apple tilbage

pix-Telefoner
Android-telefonerne vinder kraftige markedsandele, her et udvalg fra Samsung, som er verdens største mobilproducent. Arkivfoto: Kim Hong-Ji, Reuters/Scanpix

Syv af ti smartphonetelefoner i verden var i april-juni Android-telefoner, mens Apple mister markedsandele.

Artiklen fortsætter under annoncen

Android-telefonerne øger forspringet til nærmeste rival, Apples iPhone-telefoner, stort, mens Apple - trods flere solgte telefoner - mister terræn.

Det viser de helt friske tal for andet kvartal fra analysefirmaet Canalys, som følger mobilmarkederne tæt.

68 procent har Android

68,1 procent af samtlige smartphonemobiltelefoner, som leveres fra fabrikkerne verden over, er nu med Google Android som styresystem mod 47,6 procent for et år siden. I konkrete tal blev der i april-juni på verdensplan leveret 107,8 millioner Android-telefoner - mere end det dobbelte af de 51,2 millioner, som blev leveret i andet kvartal 2011.

TDC Hosting datacenter i Valby

Apples iOS-styresystem, som ligger i såvel iPhone-telefonerne som iPad-tavle-PCerne, har mistet markedsandele. Nu er den på verdensplan på 16,4 procent mod 18,9 procent for et år siden, på trods af at salget af iOS-telefoner er vokset fra 20,3 til 26,0 millioner styk i andet kvartal.

Android trykker stort set alle konkurrenterne. De canadiskproducerede Blackberry-telefoner er styrtdykket fra en markedsandel på 11,6 procent i andet kvartal 2011 til nu blot 5,4 procent. Blackberry-producenten Research in Motion (RIM) er ude i et stormvejr, hvor de mange erhvervsfolk, som traditionelt har valgt Blackberry-telefoner på grund af deres større skærm og fulde tastatur, nu skifter til konkurrerende mærker. Salget er dalet fra 12,5 millioner til nu 8,5 millioner.

Nokia hårdt presset

Også finske Nokia mærker krisen. De hårdt pressede finner valgte sidste år at lægge skæbnen i hænderne på Microsoft og Microsofts styresystem Windows Phone. Det sendte straks signalet om, at det klassiske Symbian-system, som alle billigere Nokia-telefoner anvender, var parkeret på en sidevej, og det afspejles i tallene. Symbians markedsandel er faldet fra 16,8 procent til nu blot 4,1 procent og - målt i telefoner - fra 18,1 millioner styk for et år siden til nu blot 6,4 millioner.

Tilbagegangen udlignes på ingen måde af Windows Phone-satsningen. Windows Phone har næsten tredoblet sin markedsandel, men det sker fra et særdeles beskedent niveau, nemlig 1,2 procent sidste år til nu 3,2 procent. Hvor der i april-juni 2011 blev solgt 1,3 millioner Windows Phone-telefoner, er der i det netop afsluttede kvartal solgt 5,1 millioner. De fire millioner kommer fra Nokia, fremgik det af mobilgigantens regnskab for nogle uger siden.

Endelig er det på disse kanter noget ukendte Bada-styresystem fra Samsung - nu verdens største mobilproducent - gået en anelse tilbage i markedsandel, nemlig fra 2,9 til 2,1 procent, mens styksalget er vokset fra 3,1 til 3,3 millioner i år.

158 millioner telefoner på tre måneder

I alt blev der i andet kvartal afskibet 158,3 millioner telefoner fra fabrikkerne mod 107,7 millioner sidste år. Det er en fremgang på 46,9 procent.

Alle tallene er leverede telefoner fra fabrikkerne, ikke salgstal, som kan variere noget, afhængigt af hvor store lagrene af mobiltelefoner er ude i butikkerne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere