Del : SMS

Analytiker: TDC styrket efter strategiskift

TDC
Foto:

Selv om dagens meldinger om lukning og sammenlægning af de små TDC-ejede lavprisselskaber kan minde om en retræte, er det langt fra tilfældet, mener analytiker. Tværtimod er TDCs profil skærpet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens det største danske teleselskab, TDC, vanligvis står for stabil kurs og forudsigeligt, stabile regnskaber, er det helt andre boller på telesuppen, som den relativt nytiltrådte koncernchef Carsten Dilling her til morgen præsenterer på selskabets kapitalmarkedsdag i London.

Når missionen er fuldført, er M1 lagt sammen med Fullrate, der skifter identitet fra at være et selskab, der ikke gør meget væsen af sig til nu at være et selskab, der skal være TDCs aggressive og bidske lillebror. Og så smeltes Onfone sammen med YouSee, i håb om at Onfones ekstremt effektive salgsorganisation kan bidrage til støve YouSee lidt af.

Styrkelse

Sådan lyder analysen af morgenens TDC-udmeldinger, fra teleanalytiker John Strand, Strand Consult. Han mener at dagens manvører udgør en styrkelse af TDC, fordi det bliver mere klart for kunderne, hvad TDC egentlig vil - og hvad selskabet kan tilbyde kunderne.

"Onfone-brandet har en god magi, og selv om YouSee gør det godt, er de store konkurrenterne fremadrettet de såkaldte OTT-tjenester som Netflix, HBO og så videre. Her kan YouSee-få fordel af, at Onfone er et ung, dynamisk salgsorganisation, der er gode til at sælge op, og som har en høj kundetilfredshed, og som har vist sig at være gode til at få mange kunder på kort tid," siger John Strand.

YouSee har annonceret sit modsvar til Netflix i form af tjenesten YouBio, men har endnu ikke fremlagt hverken strategi, priser eller lanceringsdato.

John Strand sammenligner sammenlægningen af Onfone og YouSee med hvad der ville ske, hvis man fusionerede Irma med Netto.

Kvalitet og bedre pris

"Irma har et stærkt brand, de har det hele i god kvalitet, men alle ved godt, at de er lidt dyre. Sådan er det også med YouSee. Lægger man Nettos magi sammen med Irmas, kan man jo håbe at Netto-kunderne vil købe flere af Irmas varer, og samtidig give Irma-kunderne en fornemmelse af, at de får mere for deres penge." siger han.

De senere år har teleselskaberne været ufrivilligt involveret i en opslidende priskrig, der senest har været drevet af Onfone, som TDC endte med at købe. Før det var Bibob yderst aggressive, indtil de blev købt af Telenor - og endnu før det var det CBB og Telmore, der drev priserne på et mobilminut nedad, indtil de tilsidste blev købt af henholdsvis Telenor og TDC.

Selv om den umiddelbare priskrig ser ud til at være stoppet, der dog stadig kunder i rå mængder, der forlader TDC Mobil til fordel for lavprisselskaberne, herunder TDCs egne - og denne udvikling betyder omsætningsfald, fordi kunderne skifter til de billigere alternativer.

Fullrate mere bidsk

John Strand vurderer desuden, at Fullrate i fremtiden bliver sendt i byen, hvis der skulle udbryde nye priskrige - mens Telmore vil fokusere meget mere på det, selskabet oprindeligt var: nemlig et rent mobilselskab.

Trækket sætter samtidig konkurrenter som Telia og Telenor skak. De to selskaber er i øjeblikket i gang med at sammenlægge deres netværk i et fælles selskab, kaldet TT-nettet, for dermed at få en bedre bundlinje. Når TDC nu strammer forretningen op og gør det mere tydeligt for kunderne, hvad man kan få i TDCs butik, ender selskabet med at fremstå styrket i konkurrencne.

"Telia og Telenor mangler en række ting - for eksempel har Telenor ikke et TV-produkt. De kommer til at stå i den situation, at de ikke kan hamle op med den bredde, som TDC kan vise i deres portefølje, både med TDC-brandet og med YouSee-brandet," siger han.

TDCs guldkalv, YouSee er dog ikke foreløbig presset af konkurrencen fra de amerikanske selskaber. Mens Netlix lancerede i Danmark for få uger siden, har kunder i flæng udtrykt skuffelse over indholdet. Den anden af de store konkurrenter, HBO, har udskudt lanceringen i Danmark, uden at give en ny dato for hvornår de sender et produkt på markedet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere