Del : SMS

Analytiker: TDC er løbet mod en mur

pix-YouSee
YouSee bliver fremover navnet for TDC til privatkunder i Danmark, og det er en god ide, vurderes det. Arkivfoto: Torkil Adsersen, Scanpix Foto:

Nu er det slut med hurtige besparelser, der skal redde Danmarks største telekoncern, og det er et chok for investorerne, at det står så svært til, siger Sydbanks teleanalytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Nu er TDC løbet mod en mur og har plukket de omkostningsbesparelser, som lå lige for. Det er et chok for investorerne.«

Sådan siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt, om onsdag morgens udmelding fra Danmarks største telekoncern TDC, som nedskriver sin værdi med 4,6 milliarder kroner og dropper det lovede udbytte til sine aktionærer som led i en ny strategiplan for 2016-2018. Samtidig ser TDC frem til et svært 2016.

pix-TDC-hovedsæde

»TDCs udfordring er, at man skal finde omkostningsbesparelser, samtidig med at man skal vende forretningsudviklingen og forbedre indtjeningen, især på erhvervssiden. TDC kan ikke overleve som en ren spareøvelse, sådan som man har gjort de seneste fire-fem år, hvor man har været ekstremt dygtig til at finde besparelser. TDC er nu nødt til at vende udviklingen på de væsentligste forretningsområder. Ellers står TDC samme sted i 2018 og skal finde besparelser for en milliard kroner, hvad man ikke længere vil kunne,« siger Morten Imsgard til Berlingske.

TDC må gå hårdt til værks

Han tilføjer, at da TDC i 2010 vendte til på børsen efter at have været i fem britisk-amerikanske kapitalfondes ejerskab siden 2006, var TDC det teleselskab i Europa, som udbetalte mest udbytte til sine investorer.

»Nu er man langt fra toppen, men ud over at fjerne dividenderne er der ikke mange lyspunkter for aktionærerne. De får at vide, at forretningen er presset på alle fronter, og at TDC er nødt til at gå hårdt til værks for at finde ud af, hvordan man får en sund forretning. TDC står svagere, end jeg havde regnet med. I 2016 vil der fortsat være et lige så stort pres på indtjeningen som tidligere, men TDC har ingen modvægt til det,« vurderer Morten Imsgard.

pix-Pernille Erenbjerg

Han bifalder TDCs beslutning om at slå sin TDC-forretning sammen med YouSee i Danmark, så alle privatkunder fremover bliver samlet som YouSee-kunder.

»Det er en god ide. Ret mange forbinder TDC-mærket med høje priser. Derfor kan TDC omkostningsfrit på den kommercielle side fjerne TDC og køre videre med YouSee, som har mere fokus på at være en underholdningsportal. TDC symboliserer det gamle monopolselskab, hvor YouSee er den nye forretningsmodel, som også kan levere hele underholdningspaletten til kunderne,« siger Morten Imsgard.

Norsk guldkort udvides - Sverige må væk

Det udestår dog at se, hvordan konkurrencemyndighederne vil reagere på, at selskaberne lægges sammen.

pix-Onfone

I Norge vil det TDC-ejede Get, som er landets næststørste kabel-TV-selskab, i løbet af 2016 begynde også at sælge mobiltelefoni.

»Det er positivt, at man fremover vil sælge pakkeløsninger med mobiltelefoni, TV og bredbånd. Det giver bevisligt mere loyale kunder. I Norge har TDC overtaget et utroligt veldrevet selskab med en stærk indtjening, som er rimeligt selvkørende. TDCs udfordring i Sverige er, at indtjeningen dér ligger langt under og derfor vil kræve yderligere investeringer. TDC skal nu prioritere, hvor man vil kanalisere sine penge hen, og der er ikke penge til at udvikle den svenske forretning og gøre den stærk, samtidig med at TDC skal løse udfordringerne i den danske del af butikken,« siger Morten Imsgard.

TDC har derfor samtidig meddelt, at mulighederne for at sælge TDC Sverige nu undersøges uden vished for, om og hvornår selskabet sælges fra.

pix-Pige ved TV

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere