Del : SMS
Berlingske Business

Analytiker: Nyt mobilselskab kan sagtens stjæle 100.000 kunder

plenti
Overskrift
Manden bag Onfone, Morten Strunge (på billedet), går sammen med Fullrate-medstifter Peter Mægbæk og laver et nyt teleselskab i Danmark, Plenti. Foto:
Teleannoncer. Onfone og Call Me
Overskrift
Da mobilkrigen var på sit hidtil højeste, i 2012, var Onfone med skuespiller Lars Bom i hovedrollen i reklamerne ude og genere de store teleselskaber kraftigt med lave priser, som endte med at trække 170.000 kunder til selskabet, inden TDC til sidste overgav sig og købte det for at stoppe blodbadet. Arkivfoto: Katrine Emilie Andersen Foto:
Overskrift
Manden bag Onfone, Morten Strunge (på billedet), går sammen med Fullrate-medstifter Peter Mægbæk og laver et nyt teleselskab i Danmark, Plenti. Foto:

Ingen af teleselskaberne skal vide sig sikker, når nyt mobilselskab åbner mandag. Det svære bliver at fortælle danskerne, hvad de får med i pakken, mener teleanalytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det er bestemt ikke urealistisk, at de kan få de 100.000 kunder på to år, som de siger - men det bliver ikke nødvendigvis bare TDC, Telia og Telenor, som de stjæler dem fra. De kan også sagtens stjæle fra »3«, selv om de bruger »3«s mobilnet i Danmark.«

pix-Plenti

Sådan vurderer teleanalytiker og direktør i Strand Consult, John Strand, mulighederne for Danmarks nyeste mobilselskab, Plenti, som mandag morgen åbnede med en række garvede kræfter - stifteren af lavprisselskabet Onfone og e-bogs-/lydbogstjenesten Mofibo, Morten Strunge, og medstifter af lavprisselskabet Fullrate, Peter Mægbæk - bag roret.

De lægger op til en ny mobilkrig efter et års våbenhvile, hvor alle de fire store teleselskaber har fjernet de billigste abonnementer og på den måde hævet priserne.

plenti

En hjælp at være to

Plenti, som selv venter at stjæle kunderne fra TDC, Telia og Telenor, har kun ét abonnement til 199 kroner om måneden. Det giver fri tale og fri data, adgang til omkring 60 digitale magasiner fra Aller og Egmont, adgang til Berlingskes B.dk og Ekstra-Bladet samt gratis adgang til Tivoli.

»Det er meget identisk med det koncept, som TDCs Telmore har prøvet på i nogle år og også fået kunder på, men Telmore har én pakke, Plenti har en anden, og prissætningen er forskellig. Priserne på telefoni i Danmark er konkurreret helt i bund, og derfor er det en fornuftig måde at øge værdien af et mobilabonnement på at lægge indhold med i pakken. Jeg er ikke i tvivl om, at der er et marked for denne slags produkter. Spørgsmålet er, om det udgør 10, 20 eller 30 procent af kunderne,« siger John Strand til Berlingske.

ny

Han mener, at det vil hjælpe Plenti, at der er to spillere til at løbe i gang, at danskerne skal lære at læse blade digitalt, ganske som da Telmore og siden CBB begyndte at konkurrere om netbaserede mobilløsninger, hvor man tankede op og satte penge ind over nettet.

Det svære bliver de digitale blade

»Det ændrede fuldstændigt markedet. På samme måde gik Onfone ud med pakker med en, tre eller fem timers taletid. Alle andre talte om minutter, men efterhånden blev det standard, at man talte om timer. Andre steder i verden taler man stadig om minutter,« siger John Strand.

03BUSPix1-Morten-Viktor-142.jpg

Han mener, at Mofibo har lært danskerne at læse e-bøger, altså digitale udgaver, og at også de digitale udgaver af Berlingske og Ekstra-Bladet er noget, som er lette for folk at forstå værdien af.

»Det svære bliver at vænne folk til at læse digitale magasiner,« siger teleanalytikeren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere