Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Analytiker: Nedbrud vil koste YouSee kunder

pix-Margrethe
Nedbruddet hos YouSee nytårsaftensdag tvang hundredtusinder til at finde ud af, hvordan de kunne se TV på en anden måde. Nu risikerer YouSee, at de vælger TV-udbyderen fra. Arkivfoto: Keld Navntoft, Scanpix Foto:

Kæmpenedbruddet nytårsaftensdag åbnede folks øjne for, at de kan se TV på helt andre måder end ved at have TV-abonnement, og det vil kunne ses i TDCs næste regnskab, spår Sydbank.

Det store nytårsnedbrud kan ende med at koste Danmarks største TV-udbyder, YouSee, kunder, fordi de blev tvunget til at opdage andre måder at se fjernsyn på end ved at blive ved med at betale til YouSee.

»På alle fronter var det ikke god reklame for TDC. En masse mennesker fik øjnene op for, at hvis de betalte for en TV-pakke for at se DR og dronningens nytårstale, var det meningsløst, for det kunne de se på en anden måde. Og det mindede måske nogle af dem, der ikke havde tænkt over, hvorfor de overhovedet har en TV-pakke, om, at der er andre muligheder. Det kunne man godt frygte bliver synligt her i løbet af første kvartal i form af en større kundeafgang hos YouSee,« siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der følger telemarkedet tæt, til Berlingske.

Op til et døgn uden TV

YouSee-kunderne var uden TV-signal i op til et døgn fra om eftermiddagen nytårsaftensdag, angiveligt, fordi YouSees netværk var blevet hacket og bevidst forsøgt generet. En 51-årig mand er fortsat sigtet i sagen, som Københavns Politi efterforsker.

TDC valgte på en af årets største TV-dage at henvise folk, hvis fjernsyn kun viste sne, til DRs net-TV på via enten en computer eller mobiltelefon. Her udsender DR alle sine udsendelser, og alle kan kikke med.

Det medførte så stort et pres på DRs IT-systemer, at det en overgang også var umuligt at se fjernsyn her, men problemet blev løst. YouSee fik derimod først koblet de sidste, ramte kunder på et signal igen et døgn senere, så mange så dronningens nytårstale, rådhusklokkerne i København (med den forsinkelse, der ligger i internetsignalet, så de reelt sprang for sent ind i det nye år) og den traditionsrige nytårskoncert fra Wien på alt andet end deres fjernsyn.

Siger op eller vælger mindre TV-pakke

Og netop det har sandsynligvis åbnet øjnene hos mange for, hvordan de i stedet kan se TV.

»Jeg vil næsten blive mere overrasket, hvis man ikke i TDCs kommende regnskab om tre måneder kan se en kundeafgang,« siger Morten Imsgard.

YouSee, der siden 1. juli 2016 har samlet alle TDCs privatkunder under samme hat, havde pr. 31. december 1.379.000 TV-kunder.

I det TDC-regnskab, som kom fredag morgen, anføres det, at flere og flere vælger helt at opsige TV-abonnementet for at klare sig med streamingtjenesterne, enten de gratis som DR eller betalingstjenester som f.eks. TV 2 Play, Viaplay, Netflix, HBO m.fl. Desuden vælger stadig flere at trappe deres TV-pakke ned. 32,5 procent af YouSees TV-kunder - altså lidt over 448.000 - klarer sig nu med den lille pakke.

»Den lille pakke er ét skridt, inden man vælger udgangen,« siger Morten Imsgard fra Sydbank.

Jaap Postma

TV-boks skal stoppe frafald

YouSee håber at holde dem fast ved at tilbyde en TV-boks, som kombinerer TV-kanalerne med ekstratjenester, heriblandt muligheder for at optage og starte forfra under en direkte udsendelse.

»Der er pres på TV-markedet, men man skal huske, at markedet som helhed falder, fordi alle forbrugere tilgår underholdning på en anden måde end for nogle år siden. Men dermed stiger TDCs markedsandel i Danmark. Det vigtige for os er at komme ud med mere tidssvarende TV-produkter, hvor det traditionelle TV og de tjenester, der lægges ovenpå, smelter sammen. Det gør de i vores TV-boks, og det er den, der gør os relevante,« siger TDC-topchef Pernille Erenbjerg til Berlingske.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen