Del : SMS
Berlingske Business

Analytiker: B&O's regnskab er alarmerende dårligt

B og O
Overskrift
Analytiker: B&O's regnskab er alarmerende dårligt. ARKIVFOTO. Foto:
Video Article type "" is not supported.

"Alvoren er til at få øje på" hos B&O, og topledelsen bør overveje om det er rigtigt at fastholde produktion i Struer. Det er vurderingen efter et overraskende svagt årsregnskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der kan komme nye drastiske ændringer hos B&O den kommende tid. Sådan lyder vurderingen, efter at den danske elektronikkoncern har fremlagt et årsregnskab torsdag morgen, der viser store problemer med at tjene penge. Særligt kerneforretningen, der består af AV (radio/TV) og det nye brand B&O Play har massive problemer med at tjene penge, og underskuddet er så stort, at det bør få B&O-toppen til at reagere, lyder det fra en analytiker.

"Dagens regnskab er endnu et vidnesbyrd om, at B&O ikke er god til at tjene penge. B&O får en god omsætningsvækst, men lander med et underskud. Det er kernen i problemet. På trods af, at kunderne tager godt imod nye produkter, så tjener man ingen penge," siger Morten Imsgard, aktie- og senioranalytiker i Sydbank.

Når Vestjylland sover.

"Den toplinjevækst man går efter den giver omkostninger til marketing og produktion, og med det set-up, som selskabet har på nuværende tidspunkt, så kan man ikke forvandle det til at overskud," siger han.

Hvad er årsagen til problemerne?

"Problemet er todelt. Man får solgt for få af de enkelte produkter til, at der for alvor er skala-fordele i det for B&O. Tilmed er noget af det produktions-setup man har for dyrt," siger Morten Imsgard.

Bang & Olufsen

I mio. kr.2014/152013/14Ændr.
i pct.
Omsætning235621629%
Driftsresultat-807-261--209%
Nettoresultat forts. akt.-607-228--166%
Egenkapital1921160420%
Overskudsgrad-34,3 pct.-12,1 pct.
Ansatte20152180-8%

Hvad kan B&O-ledelsen gøre?

"Man er nødt til at prøve at adressere begge dele på én gang. Toplinjen skal vokse betragteligt, mens omkostningerne skal holdes nede. Det er ikke nogen nem øvelse," siger han.

Hvordan kan B&O løse det?

"B&Os strategi er at skaffe toplinjevækst de næste år i AV-forretningen og B&O Play. Det betyder, at man må kigge på, om man har butikker de rigtige steder. De skal ligge helt rigtigt og være totalt opgradede og moderniseret alle steder i verden, for at det kan lykkes at skabe betydelig toplinjevækst. Og så skal der bruges marketingkroner på at drive toplinjevæksten," siger Morten Imsgard.

b&O

Hvordan kan B&O reducere omkostningerne - det har B&O jo allerede forsøgt at gøre i lang tid?

"Ja, meget af er allerede gjort. Man har haft udfordringer med at samle de nye Avant-fjernsyn, som har betydet, at både produktlanceringen er blevet forskudt, og man har ikke tjent nok penge på de første fjernsyn, man har solgt. Den slags har selskabet ikke råd til. Fra dag ét man er på markedet, skal produktionen gerne være oppe at køre. For produktlivscyklussen er så kort, at der ikke er tid til en læringsproces, for når den så er afsluttet, så er produktet måske halvvejs i sin livscyklus," siger han og tilføjer:

"Men det bliver svært for B&O det her. For noget af det, der gør B&O unik er materialevalget, at man samler meget med håndkraft, og man har rigtigt meget forædlingsarbejde, hvor man kæler for detaljen. Det er jo noget. Men man skal have salgsvolumen betydeligt op for at der er råd til den slags ting," siger Morten Imsgard.

Er det stadig vitalt for B&O at beholde sin resterende produktion i Struer?

"Selskabet er i en situation, hvor intet er helligt længere. Når B&O ikke betaler noget udbytte i dag til aktionærerne indikerer det også, at situationen er så usikker, at de må have en form for finansiel polstring for at kunne håndtere den transformation, der er nødvendig i de tilbageværende forretningsben. Så B&O er ikke et sted, hvor man kan tillade sig at tage sig en luksus om, at nogle dele af forretningen vil man ikke røre ved. Alt må i realiteten være i spil. Andet har man ikke råd til. Alvoren er til at få øje på i dagens regnskab," siger Morten Imsgard.

Olufsen

Så du ser det ikke som strategisk afgørende at fastholde den resterende produktion i Struer?

"Delvist kan det være det. Det er jo en del af kernen og DNA'en i selskabet, og den skal man passe på med at pille for meget ved. Men omvendt, så lyver regnskabstallene ikke, og man er i en situation i selskabet, hvor man er nødt til at vende hvert et sandkorn i virksomheden for at finde ud af, om man gør tingene på den smarteste måde, og hvad man kan få ud af det," siger Imsgard og tilføjer:

"Det er klart, at hvis man vælger noget andet end at blive i Struer, så gambler man også med nogle elementer af B&Os identitet, og det kan jo over tid vise sig ikke at være den rigtige løsning. Men omvendt er selskabet nødt til at adressere den kortsigtede problemstilling, at det taber rigtigt mange penge aktuelt, og det kan man ikke blive ved med at gøre."

TV: 3 highlights fra B&O: Mantoni går ned i løn

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere