Del : SMS
Berlingske Business

Amerikansk IT-gigant køber danske Podio

Tommy Ahlers - Podio
Tommy Ahlers - Podio Foto:

Den amerikanske IT-gigant Citrix har købt den danske IT-iværksættervirksomhed Podio blot et år efter den officielle lancering af virksomheden digital samarbejdsplatform.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske IT-iværksættervirksomhed Podio med succesiværksætteren Tommy Ahlers i spidsen har netop offentliggjort, at den amerikanske IT-gigant Citrix har overtaget virksomheden. Det sker blot et års tid efter, at den danske iværksættervirksomhed lancerede den digitale samarbejdsplatform Podio ved en større event i San Fransisco.

”Det er fantastisk for Podio at se, at når du gør tingene ambitiøst nok med et internationalt sigte, så kan vi få en amerikansk virksomhed som Citrix til at komme helt til København og opkøbe vores team,” lyder det fra Tommy Ahlers, der er administrerende direktør i Podio, som han investerede i tilbage i 2010 og siden sommeren det år har stået i spidsen for.

Han kalder resultatet for rigtig godt, men afslører ingen detaljer om prisen.

IT-journalist og blogger Dorte Toft betegner på sin blog Bizzen summen som et kæmpebeløb og skriver, at der ifølge forlydender i branchen snarere er tale om et trecifret millionbeløb end et to-cifret.

Læs blog-indlægget: It-giganten Citrix køber lille danske Podio for kæmpebeløb

Med overtagelsen bliver Podio nu en del af amerikanske Citrix, hvor den digitale platform skal udgøre den amerikanske virksomheds indsats på området ”social collarboration”, og Tommy Ahlers titel skifter hermed fra administrerende direktør for Podio til VP of social collaboration i Citrix.

”Det betyder, at drømmen lever videre i forhold til at ændre den måde, folk arbejder på. Vi fortsætter som en integreret del af Citrix, men som en selvstændig enhed, der arbejder videre på det her produkt,” forklarer Tommy Ahlers.

Podio etablerede sig sidste år med en afdeling i San Fransisco, men beholdt hovedkontoret i Danmark på Vesterbro i København, hvorfra den danske del af teamet fortsat skal arbejde fra.

Podio er oprindeligt stiftet af Jon Froda, Anders Pollas og Kasper Hulthin. IT-iværksætter Thomas Madsen-Mygdal investerede tidligt i virksomheden og var bestyrelsesformand fra til overtagelsen. Ved indgangen til 2011 investerede ventureselskabet Sunstone Capital omkring 22 millioner kroner i Poido blandt andet til at understøtte udviklingen af både platformen og virksomheden samt den officielle lancering i San Fransisco.

Social er et stort tema

Hos Sunstone Capital betegner partner i Sunstone Capital Technology Ventures Christian Jepsen udviklingen i Podio som en fantastisk performance af teamet – og fremhæver det, at det er lykkes så hurtigt for en dansk IT-iværksættervirksomhed er finde ind på radaren hos en stor amerikansk IT-virksomhed som Citrix.

”Det er der flere årsager til – blandt andet, at de har valgt at rykke på den rigtige sektor på det rigtige tidspunkt. ”Social” er et stort tema lige nu, og det at understøtte social collaboration på arbejdspladser har de formået at skære deres service til at håndtere dygtigt på samme tidspunkt, som det bliver et nyt tema i tech-verdenen,” siger Christian Jepsen, der samtidig beskriver Podio-teamet som meget udadvendt og dygtige til at hente opmærksomhed i markedet.

Det er ifølge Christian Jepsen ellers et af de felter, hvor danske iværksættere ofte er mere tilbageholdende, end eksempelvis amerikanske iværksættere er. Og det kan andre iværksættere godt lære af.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere