Del : SMS
Berlingske Business

Amerikanere køber KMD

Trods forlydender om sammenbrudte forhandlinger har den amerikanske kapitalfond Advent International nu overtaget KMD fra kapitalfonden EQT og ATP for et ukendt beløb.

Artiklen fortsætter under annoncen
Så sent som i sidste uge forlød det, at den amerikanske kapitalfond Advent International havde forladt forhandlingsbordet, men nu er en købsaftale på plads. Det skriver EQT i en pressemeddelelse.

EQT har i fællesskab med ATP ejet KMD siden 2009. Siden er der investeret to mia. kroner i udviklingen af KMD, der sidste år omsatte for 4,226 mia. kroner og havde et driftsresultat på 577 mio. kroner. EQT og ATP købte i 2009 KMD af Kommunernes Landsforening for to milliarder kroner.

Partner i EQT, Morten Hummelmose, roser det arbejde, som medarbejderne har gjort for at optimere virksomheden til salget.

"Jeg ser det som en yderligere blåstempling af KMD, at Advent fortsat ser muligheder i dem. Advent har lavet en række investeringer i IT- og software-virksomheder rundt om i verden, hvorfra de har erfaringer, som de kan tage med ind i KMD," siger han til Business.dk.

Det oplyses ikke, hvor meget amerikanerne har betalt for KMD. Tidligere har en pris på omkring syv milliarder kroner har været i spil. Ifølge Berlingske Business' oplysninger er det imidlertid et prisnedslag, der har fået amerikanerne til at vende tilbage til forhandlingsbordet.

Administrerende direktør i KMD, Lars Monrad-Gylling er glad for, at salget er faldet på plads, og kalder Advent International for en stærk samarbejdspartner. Han vil ikke kommentere på processen omkring salget, men siger alligevel:

"I forhold til de rygter, der har været, så synes jeg, resultatet nu taler for sig selv."

Det har været fremme, at det faktum, at KMDs aftaler om at levere IT-systemer til det offentlige står til at blive lavet om, har været med til at besværliggøre processen omkring salget. Et område hvor KMD indtil nu har haft monopol, og hvor flere kommuner har været utilfredse med priserne.

I sidste uge sagde næstformand Erik Fabrin (V) fra Kommunernes Landsforening til Berlingske Business:

»Der er ikke nogen, der skal have monopol på offentlige IT-systemer. Der skal være fuld konkurrence, og vi arbejder på livet løs for at få monopolsystemerne konkurrenceudsat. Det kommer til at tage et par år endnu, og indtil da skal der være fuld gennemsigtighed med priserne, og KMD skal overholde de aftaler, vi indgik ved salget.«

Morten Hummelmose har ingen kommentarer til salgsprocessen, men han siger, at debatten omkring KMDs forhold til kommunerne er noget, man har taget seriøst.

Lars Monrad-Gylling siger, at banen er ganske klar for, hvordan overgangen skal forløbe, og at det også er det grundlag, som Advent International har indvilget i at gå ind i KMD på.

"Der kommer selvfølgelig nogle omvæltninger, men med vores mangeårige erfaring som leverandør til det her område og støtte fra vores nye ejere, så føler vi os ret godt rustet til også i fremtiden at gå ind i de udbud, der måtte komme," siger Lars Monrad-Gylling.

Han forventer i første omgang ingen markante forandringer i forbindelse med Advent Internationals overtagelse.

"Vi er blevet købt som en virksomhed i god gænge, så man skal også forvente, at Advent International har købt sig ind for at fortsætte. Advent er en stor fond med aktiviteter i en lang række lande, så på den måde kan de være med til at støtte os. Der er grundlæggende ikke lagt op til markante sving i vores forretningsudvikling," siger Lars Monrad-Gylling.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere