Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Amazon lægger almindelige TV-kanaler i streamingpakken

pix-Amazon Prime
Det almindelige streamingudvalg af film og TV-serier i internetgiganten Amazons Amazon Prime-tjeneste suppleres nu af de første almindelige TV-kanaler.

Internetgiganten begynder at sælge TV-kanaler i løs vægt som ekstrakrydderi i streamingabonnementet. Det presser TV-leverandørerne - også i Danmark - yderligere.

Mulighederne for at se TV-kanaler uden om de klassiske TV-leverandører øges konstant, og nu er også internetgiganten Amazon klar med blandt andet Discovery og Eurosport i sin europæiske streamingtjeneste.

Fra 23. maj vil britiske og tyske kunder med Amazon Prime-abonnement kunne udvide deres abonnement, så de ud over den almindelige streamingtjeneste med film og TV-serier også kan se de almindelige TV-kanaler Discovery, Eurosport og ITV i løs vægt, hvor man kan købe adgangen til kanalerne enkeltvis. Det er første gang, at europæiske brugere kan se traditionelle TV-kanaler gennem Amazon Prime, hvis grundabonnement i USA koster 100 dollars og i Storbritannien 79,99 pund.

Eurosport vil i løs vægt koste 6,99 pund om måneden, Discovery Channel 4,99 pund.

Nogen skepsis over for succesen

»Vi tilbyder almindelige TV-kanaler, hvor det giver mening. Vi har en god bredde af store partnere, og jeg er sikker på, at det vil vokse,« siger Amazon Videos direktør, Alex Green, til britiske BBC.

Han slår dog fast, at det stadig vil være den traditionelle streaming, der er kernen i Amazon Prime.

Analytikere er mere skeptiske over for, hvor stor en succes Amazons tiltag kan blive.

»I USA har YouTube, Amazon, Apple og Facebook talt meget om at kunne tilbyde TV, men YouTube er den eneste, som har gjort det hidtil. Det er meget svært at bygge noget op fra alle disse forskellige leverandører og sammensætte disse kanaler til en pris, som kan matche, hvad kabel-TV kan levere,« siger Tom Harrington, analytiker hos Enders Analysis, til BBC.

pix-YouTube

Sport presser priserne opad

Sport er en af de store seermagneter, hvilket også er årsagen til, at de gode sportskanaler altid ligger i de store TV-pakker, som koster mest. Generelt koster sportsrettighederne rigtigt dyrt og er derfor med til at skrue prisen på TV-pakker op.

For TV-kanalerne kan samarbejdet med streamingtjenester som Amazon betyde langt større viden om kunderne.

»Amazon har en enorm mængde data og markedsviden, som kan hjælpe os med at betjene vores fanskare,« siger J.B. Perette, administrerende direktør for Discovery Networks International, til den britiske finansavis Financial Times.

Amazon konkurrerer med andre streamingtjenester som Netflix og HBO, der begge investerer i egenproducerede film og serier, som kun kan ses på netop deres tjeneste.

pix-YouTube

Flere går ned i TV-pakke eller klipper kablerne

Facebook blander sig dog også. Verdens største sociale netværk, der siden 2014 har været børsnoteret, arbejder konstant på at holde på brugerne, så de ikke behøver at bruge tid andre steder end på netop Facebook. Seneste tiltag blev annonceret i sidste uge, hvor Facebook meddelte, at 20 baseballkampe vil blive sendt direkte over Facebook fredag aften.

De traditionelle TV-leverandører presses af de nye streamingtjenester, som får mange til først at skære ned på størrelsen af den TV-pakke, som de betaler for hver måned, og siden - måske - helt droppe TV-pakkerne og nøjes med at købe abonnement på de streamingtjenester, som de vil se over internetforbindelsen, hvor de også kan se - i Danmark - alle Danmarks Radios TV-kanaler. Det fik mange stærkt brug for, da landets største TV-leverandør, det TDC-ejede YouSee, nytårsaftensdag blev ramt af et hackerangreb, som lagde TV-nettet ned i op mod et døgn. Det er formodentlig danmarkshistoriens største TV-nedbrud.

YouSee har selv i januar-marts i år mistet 22.000 TV-kunder, og andelen af kunder, som gearer ned på de store TV-pakker, vokser konstant. Nu har 32,8 procent af YouSees TV-kunder kun den lille TV-pakke.

TDCs regnskab taler om »behersket udvikling i TV-bruttoavancen grundet kabelklipning og kabelbarbering« - sidstnævnte en total opsigelse af TV-abonnementet.

pix-Viaplay-Jonas Karlén

Danskerne bruger mest Netflix

Også hos den næststørste TV-leverandør, Stofa, der ejes af SE/Sydenergi, mærkes problemet. Driftsresultatet (EBITDA) faldet i 2016 med 27 procent »grundet det eroderende TV-marked«:

»Selskabet når ikke i mål på årets budget. Hovedårsagen er TV-kundernes ændrede medievaner, derfår flere til at skifte til mindre TV-pakker eller helt fravælger et tradionelt TV-produkt til fordel for rene streamingløsninger. Bredbåndsforretningen er vokset, hvilket dog ikke opvejer, at flere kabel-TV-kunder end budgetteret har valgt at sige farvel til deres TV-pakke,« står der i seneste årsregnskab.

Danskerne streamer meget, og 65 procent sker på udenlandske tjenester, der mere og mere minder om TV-kanaler og producerer deres eget indhold. Den traditionelle TV-sening er fra 2015 til 2016 faldet fra 172 til 158 minutter om dagen, viser tal fra Slots- og Kulturstyrelsen. I stedet vokser forbruget af streamingtjenester, som bruger internetforbindelsen til at levere film og TV-kanaler. Og de bruges af såvel unge som ældre.

Af al den TV- og filmstreaming, som danskerne ser, bruges de 45 procent på Netflix, 15 procent på YouTube, fem procent på HBO, 16 procent på DR, otte procent på Viaplay, seks procent på TV 2 og fem procent på andre tjenester.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen