Del : SMS

Aarhus surfer på tech-bølge

24BUSID-Advice.jpg
Rita Westergaards virksomhed ID-Advice laver løsninger, der bruger NFC-teknologien, som er en trådløs teknologi, der blandt andet findes i telefoner og kontaktløse betalingskort. Kunderne er fortrinsvis store produktionsvirksomheder. Foto: Bo Amstrup.

Det danske tech-iværksætteri er i fuldt flor. Ikke mindst i IT-branchen, hvor det særligt er landets fire største kommuner, der rykker frem.

Artiklen fortsætter under annoncen

Umiddelbart virker det ikke som det oplagte sted at lede efter opsvinget i IT-branchen. Et hvidt, idyllisk stråtækt hus i Egå – lidt uden for Aarhus.

Men det er alligevel det, som gemmer sig bag de hvidkalkede mure og ænderne, der har residens i havedammen i gården. En IT-virksomhed, som har specialiseret sig i små radiochips, som produktionsvirksomheder allerede bruger, og som privatpersoner kommer til at stifte bekendtskab med i deres telefoner og betalingskort, når vi i fremtiden skal foretage kontaktløse betalinger, når vi handler.

it branchen

»Det drejer sig om at være på forkant i det marked, fordi konkurrencen er hård, og bankerne stiller høje krav,« fortæller Rita Westergaard, grundlægger af virksomheden ID-Advice, mens hun beretter om det amerikanske analysehus Gartners analyser og vækstkurver for, hvilke teknologier, der på sigt bliver store, og som det derfor er en god idé at investere i.

13BUSsoftware.jpg

Sådan lyder opskriften også på ID-Advices nuværende succes. Rita Wester-gaard så meget tidligt, helt tilbage i 2003, at NFC-teknologien (den teknologi, som sidder i nogle smartphones og kontaktløse betalingskort, red.), ville blive stor og udbredt med tiden. I 2009 mente hun, at det danske marked var modent og stiftede ID-Advice.

it-konsulenter-billede


Virksomheden er i dag vokset til fem medarbejdere, og kunderne er fortrinsvis større produktionsvirksomheder, der bruger ID-Advices produkter og løsninger i produktionen. Her hjælper de små radiochips med at holde styr på, hvor de forskellige led i produktionen er i forhold til hinanden.

it sektor

»Udover produktionsvirksomheder har vi været med i flere EU-projekter. Blandt andet for at kortlægge, hvordan cykelinfrastrukturen er i forskellige byer, og hvordan den kan gøres mere effektiv. NFC er en nem og billig løsning, når man skal tracke og holde styr på ting. Vi er også med i et projekt, som skal gøre arbejdspladsen smartere og holde ældre på arbejdsmarkedet længere, eksempelvis ved at dit skrivebord automatisk indstiller sig til den rigtige arbejdsstilling, når du lægger din telefon på bordet,« forklarer Rita Westergaard.

Gang i iværksætteriet

Netop IT-iværksætteriet stortrives i Aarhus. Ifølge tal fra eStatistik, som har trukket på data fra Danmarks Statistik og iværksætterdatabaser, er det især i landets fire største kommuner, at væksten hos IT-iværksætterne skal findes. I de fire kommuner var antallet af iværksættere i 2011 større, end det var under højkonjunkturen fra 2005 til 2008.

pix-ITU

Fra 2007 til 2011 steg antallet af IT-iværksættere i de fire største kommuner med 25 procent, mens det samlede antal iværksættere i alle erhverv i de fire største kommuner faldt med 12 procent i samme periode. Udviklingen betyder, at antallet af IT-iværksættere i de fire største kommuner i 2011 kun overgås af IT-boble-året 2000. I 2011 udgjorde IT-iværksætterne i de fire største kommuner 40 procent af det samlede antal IT-iværksættere, mens det tal var 33 procent i 1992 og 35 procent i 2008.

Den positive udvikling i landets fire største kommuner er især trukket af IT-iværksætterne i Aarhus, som i 2011 var på et højere niveau end i 2000. Til sammenligning var antallet af IT-iværksættere i København i 2011 hele 31 procent lavere end i 2000. Selv om København i 2011 lå under IT-boble-niveauet, er der også her sket en markant stigning de foregående to år.

Et jysk Silicon Valley

Et stykke fra Egå, lige midt i det, som vel bedst kan beskrives som en jysk og noget mindre udgave af Californiens Silicon Valley, slår en anden IT-iværksættervirksomhed sine rødder. Virksomheden Greenticket holder til i IT-byen Katrinebjerg i Aarhus Nord, der blandt andet huser Incuba, Institut for Datalogi, Væksthus Midtjylland, IT-forum Midtjylland og Ingeniørhøjskolen. Det er altså med andre ord her, at man skal have adresse, hvis man vil noget med IT i Aarhus.



Det vil iværksætterne bag Greenticket, et billetsystem, som gør det lettere, hurtigere og mere effektivt at booke og købe billetter til arrangementer. Både for arrangører og for publikum.

»Min kæreste købte en billet på nettet forleden. Da hun skulle betale, kunne hun vælge, om hun ville have sendt billetten med posten – mod et gebyr på 30 kroner. Det virker helt formålsløst, når alle i dag har en smartphone på sig, som de bruger til alle mulige ting,« forklarer Emil Hagbarth Rasmussen, en af iværksætterne bag Greenticket. Netop det fysiske papir, eller rettere de små papirlapper, som folkene bag Greenticket i gymnasietiden krøllede sammen og puttede i baglommen, når de købte billetter til festerne i gymnasiet, var katalysatoren for at starte virksomheden. Hvorfor ikke have billetten til et arrangement på telefonen i stedet. Udviklingen tog fart for et år siden, løsningen blev lanceret i august, og virksomheden har nu omsat for den første million.

Et ordentligt klyngenetværk

Ifølge direktør i IT-forum Midjylland Bo Sejer Frandsen skyldes IT-væksten i Aarhus, at der er gode klyngenetværk og et godt miljø.

»Vi har etableret et godt iværksættermiljø. Vi har tiltag som Incuba, Workspace, Smart City, og StartupZoo. Det afgørende er, at man har de netværk og de klyngenetværk, som skal til, og det kan byen facilitere,« forklarer Bo Sejer Frandsen og fremhæver Væksthuset og Capnova, som går ind og støtter med kapital. »Investeringsmiljøet er stadig elendigt. Der er totalt tørke hos bankerne. De investerer ikke eller laver kreditter. Troen og viljen til selv at løbe en risiko er større, og det, vi ser, er, at flere tør løbe en risiko,« forklarer Bo Sejer Frandsen.

Dansk IT-eksport

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere