Del : SMS
Berlingske Business

Åben TV-krig lægger stort pres på YouSee

pix-Stofa MitTV
Overskrift
Stofas nye plan om, at man kun betaler for det TV, som man ser, øger presset på den store konkurrent TDC, som bløder TV-kunder. Stofa vil efter nytår lancere Stofa MitTV, så man med en TV-boks helt frit kan vælge mellem samtlige kanaler og købe sig 30 dages adgang ad gangen. Illustration: Stofa
Video Article type "" is not supported.

TDC-koncernen, som mister titusindvis af TV-kunder, er nødt til i løbet af efteråret at slå igen og tilbyde frit kanalvalg i stil med Stofas seneste udspil i TV-krigen, mener aktieanalytiker. Der skal dog politisk hjælp til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med udmeldingen fra Danmarks næststørste kabel-TV-selskab Stofa om, at man efter nytår kan nøjes med at betale for det TV, som man reelt ser, er der erklæret åben krig på TV-fronten, og TDC-koncernen er dermed presset til at slå igen.

Det mener senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger TV-markedet tæt.

stofa

»Det kommer uden tvivl til at forværre situationen for YouSee, som bliver tvunget til at følge trop med en lignende løsning. Og YouSee kan ikke vente med at gøre noget - de skal gøre noget nu. Derfor forventer jeg meldinger i løbet af efteråret om, at YouSee lancerer et lignende produkt på nogen lunde samme tid. YouSee er i forvejen presset af, at kunderne forlader selskabet i ubehageligt hurtigt tempo, mens mange tilbageværende kunder vælger mindre kanalpakker. Det er første gang, at kabel-TV-selskaberne har set forbrugerne stemme i med hælene og forsvinde - og så bliver det pludselig et relevant problem på ledelsesgangen,« siger Morten Imsgard til Berlingske.

TDC kan få hjælp fra Norge

Han er overbevist om, at TDCs ledelse allerede har noget næsten færdigt i skuffen.

»TDC har købt det norske kabel-TV-selskab Get, som har den teknologiske platform, den software og den boks, som man på relativt kort tid vil kunne lancere som ny løsning i Danmark. I Norge kan man teknisk, oven på TV-pakkerne, vælge, at man vil se en enkelt kanal på ikke måneds- men dagsbasis,« siger Morten Imsgard.

pix-TV-pige

TDC betalte 12,5 milliarder kroner for Get, der er næststørst i Norge med 500.000 kunder, og Get har de seneste to kvartaler sørget for, at TDCs regnskaber ikke så værre ud, end de ellers lagde op til.

Prisen bliver altafgørende - men næppe revolutionerende

Stofa vil først senere i år melde priserne ud på det nye forbrugsafregnede TV-abonnement, som kræver, at man har en TV-boks fra Stofa. Stofa har allerede aftaler i hus med de traditionelt svære TV-kanaler - SBS, Viasat og TV 2 - men mangler en aftale med Koda/Copydan, som tager sig af DRs kanaler og nabolandskanalerne (svensk, norsk og tysk TV). Stofas administrerende direktør, Ole Fruelund Madsen, lover, at man kan vælge blot en enkelt kanal og dermed være helt uden TV-pakker. Man vil få samtlige langt over 100 TV-kanaler til rådighed og kan så - som på et hotel - se tre-fem minutter af en kanal, inden der kommer en boks op på skærmen. Her skal man godkende, at man vil abonnere på den pågældende kanal fra nu og en måned frem. Det gør man ved at taste den også viste kode ind, hvorpå pengene automatisk trækkes fra ens kreditkort.

Stofa vil ændre betaling for TV:

 

»Selvfølgelig skal det være brugervenligt, men succesen står og falder med, hvad prisen bliver. Jeg kunne godt have en forventning om, at hvis man plukker de kanaler, der har den bedste fodbold, bedste serier m.m., vil prissætningen nærmest blive sådan, at det giver mere mening at have en traditionel TV-pakke. Det bliver meget, meget spændende at se, om priserne gør, at man faktisk kan plukke af de mere attraktive TV-kanaler og nå en pris, der ligger væsentligt under at have den store TV-pakke til 500 kroner. Det tvivler jeg noget på. De, der håber på, at de kan betale 150 kroner for tre fodboldkanaler i stedet for 500 kroner for hele pakken, bliver nok slemt skuffet,« siger Morten Imsgard fra Sydbank.

Stofa vil på skærmen vise en besked, når man i sit kanalvalg nærmer sig det niveau, hvor det bedre kan betale sig rent faktisk at vælge en TV-pakke i stedet.

pix-Ole Fruekilde Madsen

Politisk indgreb er nødvendigt

Ser man på et danmarkskort, er Stofa, der ejes af energiselskabet Sydenergi/SE, og YouSee stort set overhovedet ikke i samme områder.

»Det er med til at dæmpe konkurrencen og er en stor fordel for især YouSee som den største, at markedet er så fastlåst. Der skal mere politisk arbejde til for for alvor at dirke TV-markedet op. Første skridt er at sikre, at den enkelte kunde - og ikke en hel antenneforening - selv kan vælge, hvor man ønsker TV fra. Dertil skal man sikre, at begge udbydere kan nå alle kunder, hvilket er langt mere kompleks. De skal kunne bruge hinandens netværk, som det sker på fastnettet i dag, og med regulerede priser,« siger Morten Imsgard.

Han er spændt på at se, om YouSee i kraft af sin størrelse - med 1,2 millioner husstande som TV-kunder i Danmark og med Gets halve million i Norge mod Stofas 450.000 - formår at kunne forhandle aftaler hjem med TV-kanalerne, så de hos YouSee kan blive billigere end hos Stofa.

»Der bliver næppe tale om en revolution på TV-markedet. Både rettighedshavere og TV-kanaler er for kloge til at ville forære deres indhold væk. Men det vil alt i alt skabe øget konkurrence, og den enkelte kanal, som i dag er med i en pakke, vil være nødt til at oppe sig og vise relevant indhold, der gør den stor nok til at kunne overleve. Man kunne sagtens forestille sig, at nogle kanaler bliver bedre - ellers bliver de valgt fra,« siger senioranalytikeren.

pix-Jørn Zielke

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere