Del : SMS
Berlingske Business

»3« vil blokere alle mobilannoncer

pix-3-butik
»3« har testet software, som kan spærre for mobilannoncer, i både Storbritannien og Italien og er nu klar til at indføre det i alle lande, hvor »3« er, heriblandt Danmark. Foto: Three-UK

Mobilselskabet er klar til at spærre for annoncer i også Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mobilselskabet »3« er nu klar til at tænde for ny teknologi, som blokerer for alle annoncer, der ellers ville blive vist på telefoner, tavle-PCer og PCer, som bruger en internetforbindelse gennem »3«s net.

»3«, som i Danmark har lige over en million mobilkunder men er i en række lande, har afprøvet den nye teknologi i Storbritannien og Italien og vil nu indføre den i alle lande, hvor »3« er, heriblandt Danmark, skriver den britiske finansavis Financial Times.

»Irrelevante og voldsomme mobilannoncer irriterer kunderne og påvirker deres overordnede oplevelse på netværket. Vi mener ikke, at kunderne bør betale for dataforbrug, som skyldes mobilannoncer,« siger Tom Malleschitz, som er marketingsdirektør for Three UK, til avisen.

Der bliver frit valg

»3« vil ikke selv spærre for annoncerne men give kunderne mulighed for at slå funktionen til. Det skal også forhindre, at »3« får EU på nakken for at overtræde reglerne om netneutralitet, som siger, at al internettrafik skal behandles ens.

»3«s hovedejer, hongkongmilliardæren Li Ka-shing, har investeret penge i det nye, israelske softwareselskab Shine, som står bag annonceblokeringsteknologien. Softwaren installeres i teleselskabernes datacentre og vil blokere annoncer, både når man går på nettet, og når man bruger mobilapps.

Hvornår »3« begynder at tage spærreværktøjerne i brug, vil selskabet ikke sige nu, men manøvren vil yderligere skærpe tonen. Der bliver på verdensplan brugt omkring 100 milliarder dollars på mobilannoncer, viser tal fra markedsanalysefirmaet eMarketer, og navnlig giganter som Google og Facebook vil blive ramt, fordi de lever af mobilannoncer. De fleste netmedier tjener også deres penge på, at der annonceres på netstedet, og vil derfor heller ikke synes om tiltaget. De mange gratis mobilapplikationer henter også deres indtægter fra de reklamer, som vises, når folk bruger appen. Flere appudviklere er derfor begyndt at bruge kryptering, så datatrafikken er kodet, hvilket skal forhindre, at Shine og andre blokeringsværktøjer er i stand til at skelne mellem annoncer og indhold.

Påtrængende annoncer generer

I forvejen er der sket en stigning i antallet af både mobil- og navnlig PC-brugere, som installerer tilføjelsesprogrammer i deres internetbrowser, som spærrer for annoncerne. Dermed udelades annoncerne helt, og blanke huller står tilbage, hvor de ellers ville blive vist. Det sparer på dataforbruget og betyder, at internetsider hentes langt hurtigere. Samtidig slipper man for, at annoncerne sender oplysninger om ens internetbrug tilbage til annoncører og dem, som de samarbejder med.

Mange har installeret annonceblokeringsværktøjer i irritation over påtrængende annoncer, som pludselig begynder at afspille lyd eller folde sig ud over det, som man sidder og læser. Andre gange springer de pludselig op, blot man fører musen forbi uden at klikke.

»3« er ikke det første teleselskab, som blokerer for annoncer. Det caraibiske mobilselskab Digicel indførte samme system i 2015 for sine 14 millioner kunder.

Li Ka-shing står bag hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa, som ejer 60 procent af »3« i Danmark og Sverige. De resterende 40 procent ejes af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere