Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

1,86 milliarder brugere fordobler Facebooks overskud

File photo of Facebook CEO Mar
Mark Zuckerberg og Facebook kan endnu engang præsentere et solidt regnskab. Arkiv. Reuters/Stephen Lam

Selskabet bag Facebook sælger godt med reklameplads i dit og mit feed, og det skaffer solid top- og bundlinje.

Selskabet bag verdens største sociale netværk, Facebook, tjener masser af penge.

I fjerde kvartal af 2016 leverede Facebook et nettoresultat på 3,57 milliarder dollar ud af en omsætning på 8,81 milliarder dollar.

Det svarer til et overskud i årets tre sidste måneder på knap 25 milliarder kroner.

FILES-NORWAY-US-VIETNAM-COMPUTER-INTERNET-FACEBOOK

Det er samtidig mere end en fordobling af overskuddet i forhold til samme kvartal året forinden, oplyser selskabet.

Analytikerne havde på forhånd forventet en omsætning på 8,31 milliarder dollar. Der overgår Facebook forventningerne en smule.

Resultat får Facebook-aktien til at stige med cirka to procent i det såkaldte eftermarked på Wall Street.

- Vores forretning klarede sig godt i 2016, men vi har meget arbejde foran os for at at forbinde folk, siger Facebooks medstifter Mark Zuckerberg i en udtalelse.

FACEBOOK-ZUCKERBERG/

Det er et kraftigt øget reklamesalg på mobile platforme, der driver væksten fremad, viser regnskabet.

Hele 84 procent af den samlede reklameomsætning kom i hus fra reklamer på mobile enheder.

Samtidig steg det samlede antal brugere til 1,86 milliarder. Ifølge regnskabet bruger 1,23 milliarder af dem Facebook hver dag. Ud af dem tilgår 90 procent Facebook fra en mobiltelefon.

Foruden at drive kerneforretningen Facebook, ejer selskabet også beskedtjenesten WhatsApp og fotodelingstjenesten Instagram, der også har mange millioner brugere verden over.

FACEBOOK-ZUCKERBERG/

Ikke alt er dog fryd og gammen for stifteren Marc Zuckerberg og co. Onsdag blev Facebook idømt en bøde på 500 millioner dollar.

Det var i en retssag, hvor Facebook blev kendt skyldig i at have stjålet teknologien bag Virtual Reality-udstyr i firmaet Oculus, som Facebook købte i 2014.

/ritzau/Reuters

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen