Del : SMS
Berlingske Business

1.000 nye job på vej i IT-branchen

it sektor
Der er udsigt til over 1.000 nye arbejdspladser i den danske IT-branche næste år, fordi det nu igen går fremad, og der er især bud efter software, som danske IT-virksomheder er gode til at levere. Foto:

Væksten i den danske IT-branche bliver højere i 2014, så der skal ansættes flere. Men det er et stort problem at skaffe de fornødne folk til jobbene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er udsigt til over 1.000 nye arbejdspladser i den danske IT-branche næste år, fordi det nu igen går fremad, og der er især bud efter software, som danske IT-virksomheder er gode til at levere.

INTERNET-ATTACK/
LÆS MERE : Danskere er IT-sikre

Det spår administrerende direktør i brancheforeningen IT-Branchen, Morten Bangsgaard, efter at analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, har gjort væksten i den danske IT-branchen for 2013 op til 2,5 procent med udsigt til en vækst i 2014 på IT-barometeret på 2,8 procent.

»Nu er vi på vej ind i en rolig periode, og for første gang tør vi for alvor tro på, at væksten vil blive 2,8 pct. i 2014, hvilket er en del mere end markedet som helhed og viser, at IT-industrien kan være med til at trække øvrige industrier og brancher op. Det er svært at sige, hvor meget det vil kaste af sig af job, men jeg tror, at det er på den anden side af 1.000 arbejdspladser,« siger Morten Bangsgaard.

Det kan til gengæld blive et problem at skaffe folk til jobbene. En nylig undersøgelse fra Dansk Industris brancheorganisation for IT- og teleteknologi, ITEK, viser, at IT-branchen skriger efter specialister, fordi der mangler højtuddannede IT-folk. I de kommende år vil der anslået mangle 4.000.

Højtuddannede IT-folk søges

»Det er de højtlønnede – og værdiskabende – job, vi ser her, og den manglende arbejdskraft kan blive en barriere for yderligere vækst. For Danmark er det nemlig en virkelig god ting, at det er det stærke softwaremarked, som virkelig trækker væksten op, fordi virksomhederne nu bruger og fremstiller data for at optimere deres egen forretning, også til gavn for kunderne – og for kundernes kunder. Den slags er vi rigtigt gode til at levere software til i Danmark,« siger Morten Bangsgaard.

pix-ITU

Han ser derfor frem til regeringens bebudede vækstplan til foråret og til rapporten fra det nedsatte vækstteam, der har særligt fokus på teknologibrugen, som kommer efter nytår.

»Der er både vækst og beskæftigelse i dette, og regeringen har klart prioriteret begge dele. Med de indikationer, som vi ser her i 2013, bør de nye jobmuligheder udmønte sig allerede fra årets begyndelse, og jeg vil ikke være overrasket, hvis man allerede kan aflæse væksten, når 1.-kvartalsregnskaberne kommer,« siger Morten Bangsgaard.

Sund og stabil

Vækstmotoren på det danske IT-marked er software, navnlig forretningssystemer, som i 2013 ventes at vokse med 5,4 procent og til næste år nå endnu 5,5 procent. Dermed vil det samlede IT-marked vokse fra i år 74,8 milliarder kroner til 76,9 milliarder.

»Selvfølgelig er det ikke en vækstrate som tidligere på 10-20-30 procent, men dem vil vi heller aldrig se igen, fordi IT-branchen er blevet så stor og moden. Men en vækst på 2,5 procent viser, at det stadig er en god branche at være i, når den gennemsnitlige vækst ligger på under en procent,« siger chefanalytiker Anders Elbak fra IDC.

pix-Onavo

Særlig hæfter han sig ved det positive i, at det ikke som for et år siden var hardwaresalg, der trak det store læs.

»Ændringen viser, at IT-markedet i Danmark er blevet sundere og mere stabilt,« siger chefanalytikeren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere