Del : SMS
Berlingske Business

Zalando brager frem på dansk modemarked

12BUSRen.jpg
Rene Brix, direktør (country manager) for Zalando.dk i Danmark ønsker ikke at svare på, hvor længe Zalando er villig til at køre med underskud i Danmark. Foto: Nikolai Linares

De gamle modebutikker i Danmark bliver kørt over af den tyske e-butik Zalando, som øger markedsandel, kundetilfredshed og kendskabsgrad med rekordfart. Angrebet kan medføre fusioner, opkøb og ny konkurrence på leverings- og returbetingelser i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

De traditionelle modekæder i Danmark er i øjeblikket udsat for det hårdeste angreb siden årtusindeskiftet.

Angrebet kommer fra den tyske e-butik Zalando, der stormer frem på både markedsandele og kendskabsgrad og kan opnå monopolstatus, hvis konkurrenterne i Danmark ikke formår at iværksætte et effektivt modangreb. Som det mest bemærkelsesværdige banker Zalando nu samtlige af sine konkurrenter i Danmark på kundetilfredshed. Zalando er netop kåret som den modeforhandler, de danske kunder er mest tilfredse med i en ny måling. Først længere nede af listen dukker modebutikker som H&M og Vero Moda op på henholdsvis plads nummer 11 og 12 ud af 20 modevirksomheder, som Brandhouse og YouGov har udført.

12BUSDOUNIAMA.jpg

Målingen er endnu et vidnesbyrd om, at Zalando har indledt et hidtil uset og knusende effektivt indtog på det danske marked, der kan få store konsekvenser for de øvrige modeforhandlere. Zalando blev først grundlagt i 2008, men omsætningen nåede allerede i 2012 1,15 mia. euro svarende til 8,3 mia. kroner. Samme år gik den tyske e-gigant til angreb på det danske marked, og det er blevet bemærket.

»Zalando har gang i en imponerende offensiv. Virksomheden gik først ind på det danske marked i sommeren 2012, men der gik ikke mange måneder, før den bragede ind på andenpladsen over de 50 mest populære e-butikker. Det er aldrig set før i den danske nethandelshistorie,« siger Annette Falberg, direktør i Foreningen for dansk internethandel (FDIH).

Risiko for monopollignende status

Zalando står så stærkt, at der er en reel risiko for, at virksomheden opnår monopollignende status på det danske marked, lyder vurderingen.

»Det danske marked har været kendetegnet af en masse små virksomheder, som har konkurreret på livet løs og gjort det godt på hver sin måde. Jeg håber virkelig, at nogle af dem er stærke nok til at tage kampen op med Zalando, og at vi bevarer mangfoldigheden og undgår, at en enkelt virksomhed opnår monopollignende status,« siger Annette Falberg.

Zalandos store potentiale er også blevet noteret af Anders Holch Povlsen, der som ejer af modekoncernen Bestseller er en af landets absolut rigeste. For få måneder siden købte han cirka ti procent af Zalando. Netop stenrige ejere og adgangen til kapital bliver afgørende i de kommende år, når kampen om det voksende e-handelsmarked skal udkæmpes.

»Skal man tage kampen op mod Zalando, så er der behov for en større koncentration af de danske modebutikker på nettet. Jeg forventer, at vi vil komme til at se konsolideringer i form af både fusioner og opkøb,« siger Annette Falberg. Zalandos indtog på det danske marked kan også få andre og mere umiddelbare konsekvenser.

»Zalando har gjort det forbløffende nemt og bekvemt at købe tøj online. Butikken har et enormt udvalg, som bliver meget svært at konkurrere med. Tilmed har Zalando givet forbrugerne gratis fragt og returneringsret. Det sidste tror jeg helt klart, at spillere som H&M og Bestseller nu overvejer at kopiere. De er i hvert fald tvunget til at overveje det på baggrund af Zalandos succes,« siger Camilla Birch fra konsulentvirksomheden Birch & Birch.

Ikke nogen nem opgave

Det bliver dog ikke nemt for mode- og skoforhandlere som H&M, Vero Moda, Bianco og andre at slå tilbage. For Zalando har gjort en dyd ud af at holde på de kunder, som først har kigget indenfor i netbutikken én gang.

»Zalando har været smart på den måde, at man har givet nye kunder rabatkoder, som får dem til at komme tilbage. Ovenikøbet har kunden fået en rabatkode, som man ikke selv kan bruge, men som en ven kan få. På den måde har Zalando på rekordtid fået mange danske kunder ind i deres univers. Og beholdt dem der,« siger Camilla Birch.

Hun understreger, at mange af de mindre danske e-butikker vil have svært ved at efterligne dette, da Zalando ofte har foræret rabatter væk i omegnen af 100 kroner, hvilket gør et enormt indhug i profitten.

»Små netbutikker kan jo slet ikke i samme omfang forære rabatter væk. Så her har Zalando også en kæmpe fordel,« siger Camilla Birch.

Da markedet for kvindetøj er det største i Danmark, er det kvinderne som i første omgang har fået det meste af opmærksomheden i Zalandos massive markedsføringstryk. Siden Zalando i juli 2012 gik ind på det danske marked, er kendskabsgraden blandt danske kvinder vokset fra rundt regnet nul procent til cirka 80 procent i såkaldt »hjulpet kendskab«, afslørede Zalandos danske landechef, René Brix, på FDIHs årlige e-handelskonference torsdag.

20busLauritz-pix.jpg

Han ønsker ikke at oplyse, hvor godt de danske mænd kender Zalando. Dog fortæller han til Berlingske Business, at Zalando i stigende grad vil gå i konkurrence med de danske forhandlere af herremode. Også inden for sportstøj og livsstilsprodukter fra eksempelvis Stelton kan man forvente en offensiv fra Zalando.

Selskabet er centralt styret fra Berlin, og der er intet datterselskab i Danmark. Omsætningen på det danske marked holder Zalando hemmelig, men landechefen oplyser, at der samlet blev sendt over en million pakker af sted til de nordiske lande de første 12 måneder, hvor Zalando var aktiv i Norden. Hverken Vero Moda eller H&M har ønsket at stille op til interview om, hvordan de forholder sig til den tiltagende konkurrence fra Zalando.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere