Del : SMS

Y for yderst kritiske forbrugere

pix-jack&jones
Bestseller-koncernen har ikke råd til at tabe en hel generation på gulvet og investerer derfor et større millionbeløb, som skal bruges til at give Jack & Jones-butikker hele fem universer, der skal tiltrække den nye generation af købelystne unge. Den første butik, der er bygget op om det nye koncept, ligger i Kolding, og de øvrige butikker moderniseres over de næste to til tre år. PR-foto

Danske butikker må finde sig i mere skældud og faldende omsætning, hvis de ikke forbedrer service- og butiksoplevelse synligt. For den unge »generation Y« er forkælet og en flok yderst kritiske forbrugere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mere brok, bøvl og boykot kan være på vej til de i forvejen trængte danske butikker, der har fået på puklen for deres dårlige serviceniveau sommeren over.

Den unge generation mellen 15 og 33 år er langt fra tilfredse med det, de oplever i strøgbutikker og shoppingcentre landet over, lyder det nu i en ny undersøgelse. Utilfredsheden med de butikansattes viden om produkterne er stor. Butikkerne er for kedelige, og de leverer for få oplevelser til kunderne. Det viser en kommende analyserapport fra Retail Institute Scandinavia om den unge »generation Ys« oplevelser af de danske butikker, som Berlingske Business har fået indblik i.

pix-jack&jones2

Blot hver fjerde ung fra generation Y er »enig eller meget enig i«, at butikspersonalet i danske butikker er velinformeret om produkter, tilbud og service. Det er også kun hver fjerde ung, som er enig eller meget enig i, at butikkerne generelt er inspirerende. Kun hver femte synes, at butikkerne er gode til at levere oplevelser, viser rapporten, som bygger på en online rundspørge med 1.000 respondenter i aldersgruppen 15-33 år.

»De unge søger nogle andre ting i butikkerne, end de ældre generationer har gjort. De søger oplevelser, underholdning og inspiration i større grad end andre. De skal have gode grunde til at gå i en fysisk butik i stedet for at gå på internettet og købe deres varer,« siger Dorte Wimmer, client director hos Retail Institute Scandinavia.


Legos hjemmeside

 

De unges kritiske syn på den traditionelle del af detailhandlen er et vink med en vognstang, som bør få de butiksansatte, chefer og kædedirektører til at oppe sig. Gør de ikke det, risikerer de at tabe kunder i tusindvis til store internationale e-butikker som Zalando og Amazon, der vinder stærkt frem for tiden.

»Når så få unge oplever god service og gode oplevelser i butikkerne, så har butikkerne jo helt klart ikke forstået at levere varen. Det bør mange i dansk detailhandel reflektere over,« siger Dorte Wimmer.

Langt fra alle butikker er kommet i mål med at forvandle deres butikker fra kedelige hylder med varer til oplevelses- og inspirationshuler eller mekkaer. Tilmed er der store muligheder for tøjforretninger i at forbedre indretningen af små trange prøverum. I mange forskellige slags butikker kan man skrue på musikken, duften og dekorationerne, så butikken giver en bedre totaloplevelse i overensstemmelse med virksomhedens brand.

Stop op og tænk

Hvorfor, butikejerne ikke har været bedre til at forny deres butikker i takt med kundernes ændrede behov, er et åbent spørgsmål. Et bud er en elendig økonomi. Et andet er vanetænkning.

»Jeg tror, at mange butikker har været præget af hverdagens stress og jag. For få har stoppet op og tænkt sig ordentligt om,« siger Dorte Wimmer.

Mange har troet, at det, der virkede i går, det virker også i morgen. Men sådan er virkeligheden ikke, når samfundet og kunderne forandrer sig.

»Krisen har for nogle butikker været et wakeup-call, og heldigvis findes der i dag en hel del spændende butikker at gå ind i, som virkelig leverer varen. Men hvis vi maler med den brede pensel, så har der været et alt for stort fokus på det hårde salg, aggressiv prismarkedsføring og kampagner, som på ingen måde vil give overskud på langt sigt,« siger Dorte Wimmer.

Hun mener, at det er afgørende vigtigt for detailhandlen, at de får øjnene op for de krav, som de unge stiller til butikkerne.

»Generation Y består, som vi har opgjort det, af 1,2 mio. forbrugere, og de har en meget stor købekraft, som de dygtige butikker vil få glæde af mange år ud i fremtiden. Så hvis jeg var butikschef, ville jeg sætte himmel og jord i bevægelse for at forstå, hvad de unge forventer af butikken,« siger Dorte Wimmer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere