Del : SMS
Berlingske Business

Virkelig dårligt år for B&Os forhandlere

mantoni
Tue Mantoni, topchef hos B&O, vil ikke love, at B&O yder butiksejerne en økonomisk håndsrækning for at få dem til at bygge butikken om. Omkring 500 butikker skal bygges om efter det nye B&O-koncept, hvis de vil fortsætte med at forhandle B&O, lyder det fra koncernchefen. Foto:

Krisen hos B&O rammer hårdt hos forhandlerne, hvor salget dykker med 12 pct. Mange har det så svært, at B&O kan blive tvunget til at støtte dem økonomisk for at sikre nødvendige moderniseringer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skal vi lukke ned for livsværket? Eller skal vi investere én million kroner i en flottere butik i håbet om, at tiderne bliver bedre?

Spørgsmålet trænger sig på hos B&O-forhandlerne efter et usædvanligt dårligt år i B&Os 611 tilbageværende butikker, som for langt de flestes vedkommende er ejet af selvstændige forhandlere.

Butikkerne, som er designikonets vigtigste ansigt til offentligheden, har i forvejen haft nogle vanskelige år under krisen, men B&Os årsrapport afslører, at butikkerne på det seneste har fået det endnu værre. Mens B&O-koncernens samlede omsætning »blot« er gået tilbage med seks procent, er salget ud af butikkerne dykket med 12 procent i seneste regnskabsår, og for de mindre såkaldte shop-in-shop-koncepter er salget helt nede med 20 procent. Tallene er renset for butikker, som er åbnet eller lukket de seneste 24 måneder.

»Det er hårdt at drive forretning i Europa, og det er grunden til den nedgang, vi ser nu,« siger Tue Mantoni, topchef hos B&O.

Butikkerne får intet ud af, at B&Os salg af lydsystemer til biler går frem med 20 procent. Fremgangen hos B&Os nye subbrand B&O Play får de derimod lidt ud af, men for en stor dels vedkommende går salget udenom de klassiske butikker til i stedet e-butikker og butikskæder som Apple, der har fået lov til at sælge B&O Play-produktenre.

Hos B&O-forhandlerne, der spredte sig over Europa i 1980erne og 1990erne, forsøger man efter bedste evne at sælge TV-apparater som vanligt, men det har været vanskeligt under de seneste fem kriseår. Tue Mantoni afviser, at det vigende B&O-salg hænger sammen med, at B&O har haft de forkerte produkter på hylderne.

Derimod kan det faldende salg hænge sammen med, at butikkerne er forældede.

»Vores butikskoncept var revolutionerende for 10-15 år siden, men i dag er der ikke en ordentlig sammenhæng mellem vores innovative og smukke produkter og den fornemmelse, der er ved at besøge vores butikker,« sagde topchef Tue Mantoni allerede for to år siden, da han fremlagde sin strategi »Leaner, Faster, Stronger« til stor jubel for analytikere og aktiemarkedet.

Dyrt at bygge butikker om

Siden har B&O åbnet en enkelt moderniset og meget rost butik i København og en enkelt i Shanghai, men Berlingske Business erfarer fra flere kilder, at det er meget svært for B&O at få forhandlerne til at bygge om efter B&Os nye hårde krav.

Det kan koste en butiksejer mere end én mio. kroner, hvis han skal leve op til B&Os ny krav til butiksindretning, erfarer avisen. B&O-chefen ønsker ikke at udtale sig om, hvorvidt B&O vil være parat til at yde butiksejerne en økonomisk håndsrækning for at få dem til at bygge butikken om.

»Det kan komme på tale, at vi hjælper med at lave nogle finansieringsmodeller, bl.a. sammen med eksterne finansieringsinstitutter, og vi kan hjælpe med at fremlægge en business-case,« siger Mantoni, der ikke vil love, at B&O kan yde butiksejerne lån eller medfinansiere et ombygningsprojekt.

B&O er i gang med at lukke 125 butikker, men de resterende cirka 500 butikker skal alle bygges om efter det nye B&O-koncept, hvis de vil fortsætte med at forhandle B&O, lyder det fra koncernchefen.

En stor udfordring er dog, at mange forhandlere ikke har haft en reel chance for at spare op de seneste fem år, og selv om flere af butiksejerne finder det nye butikskoncept attraktivt, betyder det ikke, at bankerne vil låne dem penge til en millioninvestering i en i forvejen så godt som urentabel butik. Det kan blive nærmest en umulig opgave for B&O at få store dele af forhandlernetværket moderniseret.

Butikker minder om museer

»Hvis forhandlerne skal finansiere det hele selv, så tror jeg, at det bliver meget svært for B&O at få ombygningerne gennemført,« siger Søren Løntoft, aktieanalytiker i Sydbank.

Han mener, at B&O bør overveje at investere i butiksombygninger i forsøget på at leve op til den strategi, som Mantoni selv fremlagde for to år siden. I strategien indgår en modernisering af B&Os forhandlernetværk som et af seks afgørende punkter.

»Det er nødvendigt at få gjort noget ved butikkerne nu. Det virker næsten som at træde ind på et museum, når man som forbruger går ind i en B&O-butik, og det betyder afgjort noget for salget. Så hvis B&Os nye produktlanceringer for alvor skal få vind i sejlene, er det af meget stor vigtighed, at de bliver præsenteret i de rette omgivelser,« siger Søren Løntoft Hansen.

Han roser det nye butikskoncept, og samtidig ser han det som en styrke, at B&O på det seneste har besluttet at udfase en del TV-produkter, som selskabet ikke længere har råd til at lagerføre. Det kan give bedre plads i butikkerne til B&Os bedst sælgende produkter og samtidig medvirke til, at butikkerne fremstår mere enkle og overskuelige.

Foruden en nedgang i det samlede salg på seks procent til 2.814 mio. kroner, viste B&Os årsregnskab en bundlinje på minus 160 mio. kroner efter skat.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere