Berlingske Business

Vild vækst i Chanel: Klæder konkurrenterne af

FRANCE-FASHION/
Overskrift
Chanel har i den grad medvind for tiden. Her er det fra et modeshow i Paris tidligere i år. Foto:
CKL
Overskrift
Den tyske designer Karl Lagerfeld har stået i spidsen for Chanel i årevis. Hans kreationer er så eftertragtet, at det franske modehus nu giver sin konkurrenter baghjul. Foto:

Coco Chanels livsværk sælger kjoler, tasker og parfumer som sjældent set. Det franske modehus Chanel har godt fat i det kinesiske marked og løber fra sine konkurrenter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den klassiske No. 5 parfume og den lille sorte kjole etablerede modehuset Chanel i klædeskabet hos alverdens formuende og modebevidste kvinder, og der er stadig salg i kreationerne fra det fransk modehus.

Chanel har netop publiceret sine årsresultater, og de viser en omsætning lige under 50 milliarder kroner, mens bundlinjen med sine 9,3 milliarder kroner vidner om en ganske pæn overskudsgrad.

21BUSHotel-chokolate.jpg

Det ikoniske modehus har hjemme i Paris, hvor en række af verdens største luksusmærker også har til huse. Og når Chanel-designerne tager til modeshows, kan de prale med, at deres forretning går langt bedre end de andres.

En sammenligning af luksus- og kosmetikselskaberne Estee Lauder, L'Oreal, LVMH, Kering og Prada, som nyhedsbureaet Bloomberg har lavet, viser, at Chanel med længder har den største omsætningsvækst. Næsten 40 procent er bundlinjen vokset, mens storebror Louis Vuitton i LVMH-gruppen er gået fem procent tilbage.

28BBMQ7_Arablau_009.jpg

Det afspejler sig også i aktiekursen for Chanel, der på et år er steget 30 procent mere end gennemsnittet hos luksusproducenterne og gjort de sky ejere Alain og Gerard Wertheimer endnu rigere, end de var i forvejen. Brødrernes formue er steget med lige knap 20 milliarder kroner, så de nu hver især er 78 milliarder kroner værd. Til sammenligning er Kjeld Kirk Kristiansen god for lidt under 53 milliarder kroner.

I takt med at den kinesiske økonomi har vist små svaghedssprækker, har luksushusenes aktiekurser tager turen sydover. Chanel er ingen undtagelse, men modehuset steg voldsomt efter aflæggelse af sit årsregnskab.

»Chanel har ekstraordinær success i Kina og med kineserne, deraf deres nylige fænomenale vækst,« siger Luca Solca, der er leder af luksusvare research hos Exane BNP Paribas i London til Bloomberg.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen