Del : SMS

»Vi skal have tre til fem gode år på bagen«

imerco
Imerco-direktør Frederik Brønnum (tv.) og ejer Mikael Goldschmidt har slidt og slæbt med en ny strategi og afviser, at Imerco skal gøres salgsklar. Foto: Peter Nørby

Hvis Imercos børseventyr skal gå i opfyldelse, skal isenkræmmerkæden over de næste fem år skrue op for vækstblusset og vise mulige investorer, at virksomhedens stigende formkurve ikke er en døgnflue, siger Frederik Brønnum, administrerende direktør i Imerco.

Artiklen fortsætter under annoncen

For et år siden talte du om, at Imerco skulle vokse ved at gå ind i Skandina­vien med et franchisekoncept. Nu taler du i stedet om at børsnotere Imerco. Hvad er årsagen til dette markante strategiskifte?

»Vi har fundet ud af, at hvis vi går ind Sverige og vil have vækst på både top og bundlinje fra dag et, så skal vi have fuld kontrol over samtlige butikker. Vi vil have den fulde indtjening og ønsker derfor ikke at have franchise i Skandinavien. Vi har lavet en turn-around i Imerco over de seneste tre år og har nu været inde og revurdere vores strategi. En af mulighederne fremad med Imerco er at børsnotere selskabet.«

02BUSPIX2-IMERCO-143210.jpg

Hvorfor tror du, at en børsnotering af Imerco ville blive en succes?

»Vi tror på, at vores størrelse i Danmark og vores kendskab til den danske befolkning samt de muligheder, der ligger i Skandinavien, både med fysiske butikker og online kan gøre, at vi kan gå den vej. Vi ser en masse vækstmuligheder i de nordiske lande. Det er der, vi virkelig ser et potentiale. Det kunne også være en kombination med opkøb af leverandører og organisk vækst.«

Hvis man ser på, hvordan det er gået for Matas, en anden detailkæde, der blev børsnoteret i sommeren 2013, så har det ikke ligefrem været en bragende succes. Hvorfor tror du, at I vil kunne gøre det bedre end Matas?

»Det er svært at sige, om børsnoteringen af Matas har været en succes eller ej. Set fra sidelinjen synes jeg egentlig, at det har været en fornuftig notering. Og hvorfor kan vi så gøre det anderledes? Jeg tror, at vi begynder fra et lidt lavere udgangspunkt og har nogle up sides i Skandinavien, hvor vi både kan udvide organisk og købe op. Vi mener, at vi har mulighed for at blive en stor spiller og skabe en meget stærk bundlinje inden for nogle år. Vi ser et kæmpe potentiale for vækst, som vi ikke har eksekveret på endnu.«

Imerco

Jeres kerneforretning er temmelig konjunkturafhængig, da et vigende privatforbrug vil gøre rigtig ondt på jer. Hvordan vil I gøre investorerne trygge i forhold til den risiko?

»Vi kunne da godt tænke os, at det var jul hver måned, for så gav det helt sig selv. Nej, vi vil rigtig gerne have tre til fem gode år på bagen yderligere, så vi kan vise, at vi kan skabe endnu højere vækst. Det bliver vi nødt til.«

Hvornår vil det være realistisk med en børsnotering, hvis vi forudsætter, at jeres antagelser holder vand?

»Jeg vil sige tidligst om tre år, men nok snarere fem år fra nu. Så vi er fremme i 2020 eller 2021.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere