Del : SMS
Berlingske Business

Vi bruger tre milliarder på dagligvarer på nettet

BT
Nemlig.com er en af de online-dagligvarebutikker, der oplever et boom i efterspørgslen. FOTO: Nils Meilvang/Scanpix Foto:

Der bliver købt dagligvarer på nettet som aldrig før, og de ældre og børnefamilier fører an i feltet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der bliver købt vin, chokolade og blomster på nettet.

Men der bliver også købt helt basale dagligvarer som mælk, mel og morgensmadsprodukter. Den danske handel med dagligvarer oplever et boom, og er på bare et år vokset med hele 55 procent. Børnefamilier er den gruppe, der bruger flest penge.

Pics-e-handel

Fra 2013 til 2014 brugte vi en milliard mere på mad og andre dagligvarer end året før, og dagligvarekøb udgør nu 6 procent af alle danskernes 132 millioner handler på nettet.

Ældre og børnefamilier er i førertrøjen, og at lige pensionisterne har fået smag for at købe dagligvarer på nettet, har en meget ligetil forklaring ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

»Det kan selvfølgelig overraske, at pensionisterne er i front, men det giver god mening. De har især glæde at kunne få varerne leveret hjemme, og jo ældre de bliver, jo oftere bruger de muligheden, fremfor at hjemmehjælperen skal klare det,« siger administrerende direktør i FDIH, Annette Falberg.

Nethandel

Seks ud af ti pensionister, der har købt mad og drikke gennem e-handel, købte dagligvarer eller madabonnement. Det hastigt stigende koncept med madabonnementer kan være helt oplagt for pensionister, da maden på den måde bliver leveret til døren.

Børnefamilier er stadig den gruppe, der bruger allerflest penge på mad, drikke og dagligvarer på nettet, og mange af de penge blev brugt på madabonnementer, der kan være en nem løsning i en hektisk være med børn og arbejde. De unge under 25 og singler mellem 26-50 køber primært take-away.

Pix-Nemlig

Den store stigning i dagligvaresalg på nettet kan blandt andet ses på butikken nemlig.com, som sælger dagligvarer på nettet og leverer til døren. De er nu den 19. største e-handel-butik i Danmark, og FDIH spår en meget lys fremtid for Nemlig.com og andre firmaer, der sælger dagligvarer på nettet.

»...Kunderne er til stede på nettet, så nu mangler vi bare flere netbutikker med dagligvarer, der leveres over hele landet. Det kan blive den største varegruppe på nettet,” siger Annette Falberg, FDIH.

Fredag: Nemlig.com

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere