Del : SMS
Berlingske Business

Våbenfabrikanter i miniformat

lego
Små børn skal ikke lege med Lego-våben fra nutiden. Det fik William Chapman til at begynde produktionen, da hans søn manglede våben til at opstille et Lego-scenarie fra Anden Verdenskrig. Foto:

Lego-fans fremstiller legetøjsvåben.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når almindelige Lego-klodser ikke er nok, må man selv kaste sig over produktionen. Lego har opnået ikonmæssig status, og ikke mindst topchefen Jørgen Vig Knudstorp har fået virksomheden i Billund på ret køl efter en nedtur i begyndelsen af 00erne. Alligevel er der kunder, som mener, der mangler noget i det ellers meget omfattende sortiment. Der er ingen våben til LEGO-mændene.

Lego er en virksomhed, som opfører sig pænt. Derfor kan man ikke få nye våben til figurerne. Kun hvis man rejser tilbage i tiden eller frem i tiden, kan kunderne få våben. Ifølge Chris Anderson betyder det, at drenge, der er mere end ti år gamle, fravælger Lego.

Starten som ’’maker’’

Det undrede Softwareingenøren Will Chapman, der havde en otteårig søn. Will Chapman er medlem af ”Adult Fan of Lego (AFOL)”, eller (”Voksne Lego-fans”). I stedet for at give op på forhånd og finde andre legemuligheder, var svaret givet. Han ønskede at blive våbenfabrikant. Ikke i den store skala, men således at det matcher Lego-menneskene. Will Chapmans søn ønskede i 2006 at gå i gang med at bygge en krigssituation fra Anden Verdenskrig. Det blev starten på hans karriere som ”Maker”. Han havde adgang til 3-D CAD software og en CNC-maskine, og dermed var han i stand til at fremstille støbeforme til brug for de manglende våben. Så var det nemt at genbruge Lego-klodser i støbeformene. Selv om produkterne var uoriginale, benyttede han alligevel den rigtige form for plastic.

Lige som i virkelig industriel produktion er det sjældent, at det lykkes første gang, men efter et antal forsøg var både han og sønnen tilfredse med resultaterne af indsatsen, og efterhånden bredte interessen sig til ”Adult Fan of Lego”-gruppen.

Ny karriere som våbenfabrikant

I dag er ”BrickArms” en realitet, og fungerer side om side med den originale virksomhed. I dag kan BrickArms-produkter købes i UK, Australien, Sverige, Canada og Tyskland. For Will Chapman er det blevet til en ny karriere, hvor han har opgivet tilværelsen som funktionær og i dag er selvstændig på fuld tid.

Ifølge Chris Anderson har Lego ingen problemer med den lille våbenfabrikant, der opfylder et hul i markedet. Markedet er ikke stort set med Legos øjne, og deres produktion er baseret på stor skala og til det lille segment, som efterspørger. Dermed kan Lego bruge ressourcerne på de helt store sællerter, hvor der er en større indtjening.

Fastholder store børn som kunder

Det er med til at holde de ældre børn længere tid som kunder hos Lego og måske fastholde dem i kundegruppen, selv om de er blevet voksne.

Derfor vælger Lego at se gennem fingre med de småfabrikanter, der ganske vist ikke er officielle producenter men ikke krænker varemærket eller fremstiller ting, som kan skade børn.

Blandt de nyeste produkter fra BrickArms er den legendariske Panzerfaust, som tyske soldater benyttede sig af i de sidste måneder af Anden Verdenskrig. Det var et billigt våben, som var i stand til at gennembryde 20 cm stål, og derfor var det et frygtet våben hos de russiske kampvognstropper. Og nu fås det i en plastic-udgave i miniformat.

På hjemmesiden findes der oversavede jagtgeværer, baseballbats, maskinpistoler, geværer og i det hele taget er sortimentet stort og omfattende.

Kunder kan selv være kreative

Det er blevet nemmere at være med. Der er sket en demokratisering af produktionen. Kreativiteten er ikke noget, som er forbeholdt virksomhederne. Kunder kan selv være kreative.

»I dag går en hel masse kreativitet tabt på grund af industriens centraliserede struktur – det er de samme, der står for design – et smalt udvalg af talent, en lille del af dem, der rent faktisk har talent. Denne struktur bliver brudt ned – dag for dag,« skriver Rolf Jensen og Mika Aaltonen i ”Porten til fremtiden”. Kreativiteten er kommet ud til folket. Ligesom produktionen.

I begyndelsen af 1900-tallet var der mere end hundrede bilproducenter alene i USA. Det skrumpede voldsomt ind gennem fusioner og opkøb, og nu er der få globale producenter, der deler markedet mellem sig. Ifølge Rolf Jensen og Mika Aaltonen vil pendulet svinge den anden vej, og i fremtiden vil der komme flere bilproducenter igen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere