Del : SMS

Ung fynbo sælger sin fars juletræer på nettet

16BUSJuletr-er-135719.jpg
23-årige Asger Teglgaard driver juletræs- konceptet Tree Time. Han står selv for alt det praktiske i forbindelse med salg og pakning af juletræerne, og ind imellem er der brug for lidt julemusik for at holde humøret højt i sæsonens travleste uge, forklarer han. Foto: Simon Læssøe

»Hvorfor sælger jeg ikke min fars juletræer på nettet,« spurgte 23-årige Asger Teglgaard sig selv og oprettede hjemmesiden TreeTime.dk, hvor kunder kan bestille deres juletræ, få det leveret og afhentet igen, når julen er forbi. Inden 24. december regner han med at have sendt 1.000 af sin fars træer af sted til danskerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

For Asger Teglgaard har julen altid været noget særligt. Den har betydet hårdt arbejde. Hans far har nemlig solgt juletræer, al den tid Asger Teglgaard kan huske, og han har de seneste ti år selv dyrket juletræer i plantager på Sydfyn. Asger Teglgaard har derfor været vant til at hjælpe til med at fælde, pakke og sælge træerne i den travle periode op mod jul.

»Især da jeg var yngre, syntes jeg altid det var træls, at min far skulle arbejde så meget i december. Jeg har altid sagt, at jeg ikke vil ind i juletræsbranchen, fordi jeg ved, det er hammerhårdt tre måneder om året,« siger Asger Teglgaard.

I øjeblikket står han imidlertid op klokken fem hver morgen og knokler alene med juletræerne i den pakkehal, som han har lejet sig ind i på Sydfyn.

Herfra driver han hjemmesiden Tree-Time.dk, hvor virksomheder og private kan bestille nordmannsgraner i forskellige størrelser.

Pakkehallen ligger i nærheden af Asger Teglgaards fars plantage, hvor træerne kommer fra. I begyndelsen gik Asger Teglgaard således bare ud i plantagen og fældede et passende træ, når han modtog en bestilling. I øjeblikket er der imidlertid så mange bestillinger, at han har været nødt til at udvælge og fælde en række træer på forhånd, så han hurtigere kan pakke og sende dem af sted.

unisport

Ved bestilling angiver kunden, hvilken uge træet ønskes leveret, og når Asger Teglgaard har samlet tilstrækkeligt mange træer, der skal samme sted hen, sendes de af sted og leveres ved kundens hoveddør. I tilkøb kan man få træet leveret med fod eller få det båret ind i stuen.

Efter nytår bliver træerne afhentet. Det står Asger Teglgaard selv for. Så låner han en varevogn og kører landet rundt for at samle træerne ind igen.

Dobbelt op hvert år

Asger Teglgaard afprøvede konceptet sidste år, og solgte omkring 50 juletræer på nettet. Siden har han allieret sig med en partner, relanceret hjemmesiden og regner med at have solgt tæt på 1.000 træer inden juleaften i år.

»Til næste år vil jeg gerne sælge dobbelt så mange træer. Det er mit mål minimum at fordoble antallet af solgte træer hvert år,« siger Asger Teglgaard.

Han bor i en studielejlighed i Odense, 20 minutter fra sine forældres hus. Det sker derfor indimellem, at han kører hjem, og selv om Asger Teglgaard og hans far har aftalt ikke at snakke om juletræer hjemme, er det svært ikke lige at få et par gode råd med på vejen.

»Selv om min far egentligt bare er leverandør af træerne, bruger jeg ham indimellem til sparring. Jeg tror, han synes, det er sjovt, at være med på idestadiet, men han er også forretningsmand og synes virkelig, det bliver fedt, når der kommer nogle penge på bordet,« siger Asger Teglgaard.

jjj

Asger Teglgaard regner med, at Tree Time giver overskud i år. I forhold til at indkøbe træerne og forhandle aftaler med fragt-firmaer har det dog været en udfordring ikke at vide, hvor stort salget ville blive. Det regner Asger Teglgaard med at kunne fastsætte bedre næste år, ligesom han også håber på at kunne indtjene en bedre timeløn til sig selv.

Ved siden af Tree Time læser Asger Teglgaard til markedsføringsøkonom på Erhvervsakademiet i Odense. I år har han været heldig, at semestrets afsluttende eksamen er blevet rykket til januar, for det bliver let midnat, før Asger Teglgaard er tilbage fra juletræerne i pakkehallen.

Ud over salg til private sælger og leverer Asger Teglgaard også juletræer til en række virksomheder og har indgået samarbejde med Ældre Sagen og Dansk Handicap Forbund, hvor Tree Time sørger for at levere juletræer til ældre eller handicappede, der ikke selv har mulighed for at skaffe et træ.

I alt bliver der solgt omkring halvanden million juletræer i Danmark hvert år. Mange holder af traditionen med selv at hente træet hjem, men Asger Teglgaard mener alligevel, at juletræssalg på nettet er kommet for at blive.

»Jeg skal ikke tage juletræstraditionerne fra nogen, jeg synes tværtimod, at jeg bidrager til at mindske julestressen og hjælpe dem, der ikke selv har mulighed for at håndtere alt det praktiske,« siger han.

eu

En enkelt af Asger Teglgaards nordmandsgraner er blevet sendt helt til Grønland på et hotel i Nuuk, og Asger Teglgaard ser meget gerne, at han kommer i gang med mere eksport i løbet af næste år. Kvaliteten af de danske juletræer er nemlig særlig høj, og Asger Teglgaard mener, at bestemt konceptet ville kunne begå sig syd for grænsen.

Store krav fra kunderne

På nettet oplever Asger Teglgaard, at kunderne stiller ekstra store krav til juletræerne. De vil vide præcis, hvad det er for et træ, om det har været sprøjtet, og hvor mange grenkranse det har.

»Der kommer min erfaring og viden om juletræer helt sikkert mig til gode. Jeg har en kammerat, der sælger juletræer fra en stadeplads i Aarhus uden at vide noget om det. Han synes, det er skide nemt, men det kan jeg bare ikke på samme måde på nettet. Der vælter spørgsmålene ind,« siger Asger Teglgaard.

Asger Teglgaard er efterhånden begyndt at tro på, at han skal sælge juletræer resten af sit liv. I hvert fald så længe han kan være med til at udvikle branchen på nettet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere