Del : SMS
Berlingske Business

Uheldige rejsekunder får nej til erstatning

Et fly fra det konkursramte flyselskab Cimber Sterling bugseres
Et fly fra det konkursramte flyselskab Cimber Sterling bugseres fra baner i Kastrup Lufthavn torsdag 3. maj 2012. Foto:

Et rejseselskab har fået rettens ord for, at det ikke skal betale erstatning til kunder for flybilletter, der var købt til flyselskaber, som gik konkurs.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis flyselskabet går konkurs, når man køber sin ferie gennem et rejsebureau på nettet, må man sandsynligvis se langt efter erstatning.

Byretten i Roskilde har torsdag afgjort en principiel sag, hvor firmaet Den Danske Rejsegruppe fik medhold i, at det ikke skal dække en kundes tab på flybilletter købt via dets hjemmeside, da flyselskabet gik konkurs.

»Retten finder, at sagsøgte på en tilstrækkelig og klar måde har tilkendegivet over for sagsøgeren, at sagsøgte alene optrådte som formidler af rejsen på vegne af flyselskabet. Forbeholdet er navnlig iøjnefaldende i forbindelse med betaling af rejsen, men er også fremhævet i sagsøgtes rejsebetingelser, som sagsøgeren positivt har bekræftet at have læst og accepteret,« lyder dommen fra byretten ifølge en pressemeddelelse.

Den Danske Rejsegruppe er den største danske udbyder af flybilletter på internettet og står bag hjemmesider som Supersaver, flybillet.dk, Seat24 og Travelstart.

Torsdagens byretssag drejer sig om en forbruger, der i 2012 købte flybilletter på nettet. Men flyselskabet gik konkurs inden afrejsen, og forbrugeren vil derfor have erstatning fra Den Danske Rejsegruppe.

Forbrugerklagenævnet har sat behandlingen af 788 lignende klagesager i bero på grund af retssagen. Hvis torsdagens dom ikke ankes, vil klagenævnet genoptage en individuel behandling af de 788 sager.

De mange sager har forbindelse til de tre flyselskaber Spanair, Cimber Sterling og Malév, som alle gik konkurs i 2012.

Danmarks Rejsebureau Forening kalder torsdagens dom for positiv og i tråd med reglerne i størstedelen af Europa.

»Afgørelsen er faldet ud, som vi havde håbet og forventet, og den er i tråd med den praksis, der gælder i størstedelen af Europa,« siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, i en pressemeddelelse.

Danske rejsebureauer har nu rettens ord for, at agentforbeholdet er gyldigt, og at bureauerne dermed ikke er ansvarlige for flyselskabers konkurser. Det ville også have været helt urimeligt, eftersom et rejsebureau ikke har indflydelse på, om selve transporten sker korrekt,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere