Del : SMS
Berlingske Business

Udlandet vil have fingre i Lagkagehuset

Til BT
Foto:

Det danske Lagkagehuset vækker begejstring hos udlændinge, der vil føre konceptet til lande som Indien, Brasilien og Kina.

Artiklen fortsætter under annoncen
Pengestærke udlændinge har fået øje på det danske Lagkagehus’ succeshistorie, og de vil nu kopiere den i vækstlande som Kina, Brasilien og Indien.

"Vi får henvendelser fra stort set hele verden, om de ikke må tage vores koncept. Der går ikke en uge i mellem," siger Ole Kristoffersen, stifter af Lagkagehuset på Christianshavn.

Siden butikken blev grundlagt i 1991 er den udviklet til en kæde med foreløbig 21 danske butikker, og nu vil udlandet også have fat i Lagkagehuset.

”Jeg havde en længere samtale med en inder, og han var sikker på, at Lagkagehuset kunne blive en succes i Indien,” siger Ole Kristoffersen, der samtidig fortæller, at han har fået lignende henvendelser fra Kina og Brasilien.

”Det er pengestærk folk, og det er folk, som har været med til at starte franchisekoncepter. Det er folk, som har en vifte af forskellige virksomheder, som rigtig gerne vil det her, fordi de kan se et potentiale i det,” siger han.

Selv om der kunne være gode penge i at sælge Lagkagehuset som et franchisekoncept til alverdens lande, bliver det dog afvist af Ole Kristoffersen.

”Jamen det gør vi ikke. Vi vil have styr på vores virksomhed, og vi vil selv prøve at åbne i udlandet, og se hvordan det går. Vi vil meget nødigt lægge vores koncept i andres hænder. Det tror jeg aldrig, vi bliver klar til. Vi er nødt til at have styr på forretningen,” siger han.

Han fortæller, at han sammen med sin kompagnon Steen Skallebæk og den norske kapitalfond FSN selv meget snart vil åbne butikker i udlandet. Det første land kan blive England, Norge, Sverige eller Tyskland, og lige nu peger meget i retningen af, at udlands-debuten kan blive i Hamborg i Tyskland. Tidligere har Lagkagehuset meldt, at det er realistisk med et udenlandseventyr i 2015, men nu lyder det fra Ole Kristoffersen, at det lige såvel kan blive i 2013.

Da Lagkagehuset blev stiftet på Christianshavn i 1991 lå årsomsætningen på fire mio. kroner, og den voksede med rekordfart til 50 mio. kroner i 2008. Siden har Lagkagehuset sat sig for at åbne butikker i det meste af Danmark og er nu oppe på 21 butikker. Fire flere er allerede på tegnebrættet.

LÆS INTERVIEW MED OLE KRISTOFFERSEN I BUSINESS SØNDAG 18. NOVEMBER.

TV: "Vi er gået tilbage i tiden for at komme fremad"
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere