Berlingske Business

Tvind-manden som skulle gemmes væk

BM
Simon Lichtenberg (Trayton) møder Georg Jensen i retten. Foto:

Forholdet mellem Georg Jensen og Simon Lichtenberg handlede om meget mere end promovering og salg af dansk design i Kina. Lichtenbergs tilknytning til Tvind gav store hovedbrud hos Georg Jensens ejer Axcel, der krævede en særlig og hidtil hemmeligholdt Tvind-bestemmelse i kontrakten med Lichtenberg.

Et af dansk designs største flagskibe Georg Jensen har i dag alvorlige problemer med Simon Lichtenberg, der beskylder Georg Jensen for kontraktbrud og pyntede regnskaber. Men ironisk nok var det hverken Lichtenbergs forretningstalent eller loyalitet, som skabte den største debat, da parterne i 2008 fandt sammen om at åbne Georg Jensen-butikker i Kina.

Derimod var det Lichtenbergs tætte bånd til Tvinds leder, Amdi Petersen, og Lichtenbergs centrale placering i den myte-omspundne Lærergruppe i Tvind, der gav alvorlige sammenstød mellem de to parter.

Georg Jensens daværende topchef, Ulrik Garde Due, var under en rejse til Kina faldet pladask for Simon Lichtenbergs imponerende resultater i landet, hvor han siden 1993 har opbygget en virksomhed med en omsætning på over en halv mia. kroner og bl.a. et tæt samarbejde med danske BoConcept om etablering af danske møbelbutikker i Kina.

Garde Due ræsonnerede sig frem til, at han kunne leve med Lichtenbergs forbindelse til Tvind, når nu andre erhvervsfolk anerkendte Lichtenbergs præstationer. Men Georg Jensens daværende ejer, Axcel, rystede på hånden i en grad, som var ved at få hele aftalen til at falde på gulvet. Kunne det på nogen måde skade Georg Jensens dyrebare brand at blive sat i forbindelse med en Tvind-mand? Kan penge tjent på Georg Jensens produkter havne i kassen hos Tvind, der anklages for skattespekulation, og vil danskerne se det som et problem?

»Jeg tog det med knusende ro, men Axcel var helt oppe at køre over det,« siger Simon Lichtenberg.

»Alt var kørt op i en spids«

45-årige Lichtenberg var efter forhandlinger om butikker, salgsmål og territorier i Kina nået til enighed med Georg Jensens daværende topchef, Ulrik Garde Due, om et ambitiøst samarbejde om Kina-ekspansionen.

Licthenberg skulle have eneret til at sælge Georg Jensens produkter i det meste af Kina og åbne eksklusive Georg Jensen-butikker i landets dyreste shoppingcentre med Louis Vuitton, Gucci og Prada som naboer.

»Men så gik Axcel fuldstændig kold på det og ville rive kontrakten i stykker,« lyder det i dag fra Simon Lichtenberg, som Berlingske Business møder på Frederiksberg, hvor Lichtenberg er vokset op, og hvor Georg Jensen har sit hovedkontor, og hvor de to parter også mødtes i fogedretten i denne uge som led i et større opgør om det nu forliste samarbejde. Men for fem år siden, da samarbejdet skulle formuleres i en kontrakt, var der allerede dårlig stemning.

»Vi havde aftalt at skrive under i København, hvor champagnen lå klar på køl, da jeg ankom fra Kina. Alle kommaer i kontrakten var på plads. Detaljerne var vi enige om. Men så kom Ulrik ind i lokalet og sagde, at dét her, det kommer ikke til at ske. Axcel er voldsomt bekymret,« fortæller Simon Lichtenberg.

Bekymringen skyldtes ikke Lichtenbergs forretningsevner. Bekymringen var Tvind. Den organisation, der har været lagt for had i Danmark i årevis, og det hjalp ikke på Axcels nerver, at Lichtenberg har talt i rosende vendinger om Amdi Petersen, der nu er stukket af fra de danske myndigheder og lever i skjul i udlandet.

»Alt var kørt op i en spids, bekymringerne var mange, og jeg måtte forklare, hvad Tvind og Lærergruppen var,« fortæller Simon Lichtenberg om mødet, der førte til en omskrivning af hans kontrakt.

For Lichtenbergs forklaringer om Tvinds gode intentioner blev kun delvist godtaget af Axcel. Det var nødvendigt med ændringer i masterfranchise-aftalen med Simon Lichtenberg, mente Axcels topfolk.

»De ville have en formel adskillelse på papiret mellem Georg Jensens forretning og Tvind. Det var fint for mig. Jeg har jo ikke noget behov for at promovere Tvind sammen med Georg Jensen,« siger Simon Lichtenberg.

Bristede handlingsplaner og salgstal

Resultatet af mødet i København blev et krav om, at det eneste Tvind-medlem, som måtte sidde i Lichtenbergs virksomheds bestyrelse, det var Lichtenberg selv. Tilmed blev der indført en bestemmelse i kontrakten om, at Georg Jensen kan ophæve kontrakten med Simon Licthenberg, »hvis forholdet mellem hovedfranchisetager og Tvind væsentligt og ufordelagtigt påvirker (...) Georg Jensen-brandet«. Således havde Georg Jensen sikret sig en nødudgang, hvis pressen pludselig skulle bekymre sig om, at Georg Jensens penge havnede i Tvind-bevægelsens lommer.

Den store polemik om Tvind-organisationen er Simon Lichtenberg efterhånden vant til.

»Folk ved ikke, hvad Tvind og Lærergruppen er, og så ser de det som et spøgelse. Det eneste, der har været i pressen de seneste 25 år, er jo også dårlig omtalte, så det forklarer deres bekymring. Men jeg står ved alt det gode arbejde, der laves af Tvind-folk,« siger Simon Lichtenberg.

Ironisk blev Tvind-forbindelsen aldrig et stort problem for hverken Georg Jensen eller Axcel. Derimod var det mere jordnære problemer som bristede handlingsplaner og salgstal, der i dag er kernen i de to parters strid. Simon Lichtenberg er utilfreds med, at han med kort varsel blev opsagt af Georg Jensen i sommeren 2012, og at det tvang ham til at lukke fire spritnye eksklusive Georg Jensen-butikker og fyre cirka 30 ansatte på stedet. Investeringen i opbygningen af Georg Jensens brand i Kina har kostet ham i omegnen af 50 mio. kroner, som han nu forsøger at få Georg Jensen til at betale. Indtil pengene er betalt, vil han forsøge at stoppe Georg Jensens nye forsøg på åbne butikker i Kina, og det fører de to parter igennem først en fogedretssag og senere en voldgiftssag. Ingen af sagerne er endnu afgjort, men Georg Jensens daværende topchef, Ulrik Garde Due, har under sin forklaring i retten gjort det klart, at han finder Lichtenbergs krav dybt urimeligt. Garde Due fortæller, at Lichtenberg ikke leverede de lovede resultater om antal butiksåbninger og omsætning. Tilmed var Ulrik Garde Due utilfreds med den måde, som Simon Lichtenberg forvaltede Georg Jensens brand.

»Det var skuffende at se den måde, som kunderne blev serviceret på. Salgspersonalet var ikke trænet godt nok til at håndtere krævende luksuskunder, og derfor endte kunderne med at gå over til naboen,« sagde Garde Due, da han afgav sin forklaring i retten.Simon Licthenberg mener til gengæld, at Georg Jensen flere gange undervejs udtrykte forståelse for forsinkede butiksåbninger og manglende omsætning, og at opsigelsen derfor kom uden et rimeligt varsel.

Når sagen er slut, vil Lichtenberg koncentrere sig om resten af sine forretninger. Det er primært produktion af sofaer til middelklassen. Sofaerne bliver solgt til amerikanske møbelkæder, men også til danske BoConcept og til svenske IKEA. Forretningen er vokset år for år, siden Lichtenberg grundlagde den i midten af 90erne, og den har for længst rundet en halv mia. kroner i omsætning.

»Vi har ikke et kæmpestort overskud, men det har været stabilt over mange år. Dog havde vi underskud i 2008, men de penge tjente vi allerede hjem i 2009,« siger Lichtenberg.

Over for Berlingske Business lægger han ikke skjul på, at en del af overskuddet går til Tvind.

»Jeg kan ikke sige hvor mange penge, jeg har sendt til Tvind gennem årene. Men der er tale om et pænt beløb.«

Berlingske Business har spurgt managing partner hos Axcel, Christian Frigast, om et interview om sagen, men han har ikke ønsket at kommentere.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen