Del : SMS
Berlingske Business
LIVE:  Godmorgen

Turistbranchen i internt rivegilde

30BUSKatia-K-OEstergaard.jpg
Katia Østergaard er direktør i Horesta, der er hotel-, restaurant- og turisterhvervets branche- og arbejdsgiverorganisation og har ca. 2.000 medlemmer.

Ambitionen om at skabe ét talerør for den hårdt pressede danske turisme er to et halvt år senere slået fejl. Det seneste år har flere af de helt store hotelkæder meldt sig ud af Horesta for at vende tilbage til Dansk Erhverv.

Artiklen fortsætter under annoncen

To et halvt år efter, at arbejdsgiverforeningen Horesta meldte sig ud af Dansk Erhverv, ser det skidt ud for ambitionerne om at give turisterhvervet én samlet stemme.

Det var ellers planen at lancere et nyt Turismens Hus, som fysisk skulle samle hele branchen under samme tag. Men foreløbig er det blevet ved ambitionerne.

Flere store medlemmer har meldt sig ud af Horesta, først blandt andre Scandic Hotels og First Hotels, senere Cabinn og feriecentrene Dayz. Det betyder, at Horestas arbejdsgiverdel ifølge tal fra DA står tilbage med et fald på minimum 11 procent i forhold til den lønsum, de repræsenterede sidste år, svarende til lidt over 581 mio. kr.

30BUSJens.jpg

Hotellerne har primært meldt sig ud, fordi de mente, at Horestas kontingent var for dyrt i forhold til den politiske indflydelse, de oplevede at få for pengene.

»Vi vurderede, at Dansk Erhverv bedre kunne få politikernes opmærksomhed,« siger Jens Mathiesen, direktør i Scandic Hotels, der meldte sig ud i foråret.

Nogle kan kritisere jer for at splitte branchen i en tid, hvor turismeerhvervet på mange måder er presset?

»Det lykkedes jo netop ikke Horesta at samle branchen. Hvis vi skal sikre mere vækst og politisk fokus bliver alle aktørerne nødt til at stå sammen, og det mener vi, at Dansk Erhverv har forudsætningerne for,« siger han.

27BUSBMSOLO-Turisme-i-Danma.jpg

Ifølge Berlingskes oplysninger oplevede enkelte medlemmer, at beslutningen om at lade Horesta gå egne veje blev truffet for hurtigt. Dertil kommer, at idéen om at samle hele branchen i Turismens Hus blev lanceret uden opbakning fra andre vigtige spillere i branchen, eksempelvis udlejere af feriehuse. De blev tilbage i Dansk Erhverv, fordi de følte, Horesta var en klub for københavnerhoteller med andre interesser end sommerhusudlejerne i provinsen.

I dag fremstår branchen derfor på mange måder fortsat dybt splittet. Det ærgrer direktør i Horesta, Katia Østergaard. Hun understreger, at Horesta på trods af udmeldelserne stadig organiserer 86 procent af de hoteller, der er omfattet af en overenskomst. og desuden har vækst i antallet af nye medlemmer, som alene vælger et branchemedlemsskab og altså ikke arbejdsgiverdelen.

»Det er dybt beklageligt, at enkelte hoteller har valgt ikke at stå sammen med resten af branchen. I ti år hos Dansk Erhverv lykkedes det ikke at få ændret overenskomsten eller få større opbakning til vores politiske mærkesager. På de få år, hvor Horesta har været selvstændig, har hotellerne oplevet resultater såsom øget momsafløftning, og vi har samlet erhvervet om et fælles mål i Turismens Vækstråd,» siger Katia Østergaard, som derfor ikke har ambitioner om igen at blive en del af Dansk Erhverv.

05BUSKrydstogskibe-svigter-.jpg

Oven i udmeldelserne er Horesta også under stort pres fra sine mindre medlemmer for at få ændret overenskomsten med 3F. Den har i årevis været en torn i øjet på især de små provinshoteller og kroer, og hvis ikke det lykkes at gøre den mere fleksibel, er nogle medlemmer klar til at konflikte sig til en bedre overenskomst.

»Vi kom et lille stykke ved sidste forhandling, hvilket ikke lykkedes, da vi hørte under Dansk Erhverv. Men det var slet ikke langt nok. Der er ingen tvivl om, at vi skal gøre noget ved især fleksibiliteten, for den nuværende overenskomst hæmmer os i at udvikle branchen,« siger Katia Østergaard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere