Del : SMS
Berlingske Business

Trendsætter går fra livsværket

09BUSBRITAIN.jpg
Natalie Massenet er medvirkende til, at London i dag har et centrum for mode. Her kigger hun på hotte strømpebukser under London Fashion Week sammen med Victoria Beckham (th.). Arkivfoto: Toby Melville/Reuters

Natalie Massenet er en af modeverdenens mest indflydelsesrige kvinder som skaber af luksus-shoppingsitet Net-a-porter. Nu er hun gået midt i en fusion og kapper alle bånd.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Jeg fandt en brochure i Barclays Bank, hvor der stod: »Er du iværksætter?« og tog den med hjem. Så forklarede min mand mig om kapitalismens grundprincipper – at du kan få investeringer til en forretningsidé, før du overhovedet har en egentlig forretning. Jeg har det, som om jeg har været på business-kursus lige siden.«

Året var 1999, Natalie Massenet gik højgravid hjemme og drømte om modetøj, mens hun funderede over, hvad hun skulle stille op med sin karriere. Året før var hun blevet freelancer efter en række år som modeskribent og -redaktør.

Tanken om at kombinere et digitalt modemagasin med net-shopping for alle de store modemærker var født.

I 2000 åbnede Net-a-porter for de virtuelle døre til luksusmoden, og 15 år senere er Natalie Massenet en af de mest indflydelsesrige kvinder i modeverdenen. Hun er trendsætteren med det imponerende kontaktnet og – altid velklædt – en omvandrende reklamesøjle for sit livsværk. Net-a-porter har i dag over seks millioner unikke besøgende på hjemmesiden om måneden og omfatter også en hjemmeside for herretøj, Mr Porter, foruden printmagasinet Porter.

Men det er ikke mere livsværk, end at Natalie Massenet nu vinker farvel til Net-a-porter midt i en fusion med italienske Yoox, der skaber verdens største webportal for luksusmodetøj. Selv siger Massenet – der fyldte 50 i sommer – at hun efter nærmere overvejelse har lyst til at lade sin indre iværksætter springe ud igen.

Andre melder om et dårligt miks med Yooxs stifter, Federico Marchetti, der vil sidde på den egentlige magt i den fusionerede virksomhed, mens Massenet skulle have styret den mere kreative del af foretagendet.

Svær omstilling

Med andre ord er det svært at omstille sig fra grundlægger og chef til en mere begrænset rolle i et større virksomhedshierarki. Og Natalie Massenet solgte faktisk allerede i 2010 sin aktiemajoritet til luksuskoncernen Richemont for omkring 50 millioner pund.

Hun ventes at få andre 100 millioner pund på at sælge helt ud til Yoox, så nu spekuleres der i, om hun vender tilbage til at fokusere mere på modemagasiner.

Direktør på Hotel Andersen, Karen Nedergaard.

Derudover varetager hun fortsat særskilt posten som formand for det britiske modeorgan British Fashion Council, der står bag London Fashion Week. Massenet tilskrives væsentlig kredit for at have været med til at sætte London på modebranchens verdenskort.

Det lå i øvrigt næsten i kortene, at Natalie Massenet skulle ende med at kombinere journalistik og mode i den mere glamourøse ende. Hendes far var amerikansk journalist og udenrigskorrespondent og siden PR-mand i filmbranchen, mens hendes britiske mor var Chanel-model og af og til stand-in for filmstjernen Sophia Loren, så Natalie Massenet har fra barnsben haft sin færden i et kosmopolitisk miljø på tværs af kontinenterne. Selv havde hun også en kort periode som model og stylist i Japan, før hun slog sig på modeskriveriet.

Hun citerer gerne sin far, når hun skal forklare sin optimisme og sit gåpåmod: »Vær aldrig bange for, hvad der findes på den anden side af bjerget«.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere