Del : SMS
Berlingske Business

Træg start for Danmarks første outlet

Træg start for Danmarks første outlet - 1
Foto:

Det har været en langsom start for det første danske outlet, der især har måttet kæmpe for at få de danske modevirksomheder til at omfavne konceptet. Ejerne er dog optimistiske og forventer 30 procent flere kunder i 2009.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danskerne har taget pænt imod landets første outlet. Men så heller ikke mere. På de første tolv måneder siden åbningen af outlettet har godt en halv million kunder således lagt vejen samlingen af butikker, der sælger mærkevarer til stærkt nedsatte priser, og det er ikke prangende i forhold til de kundetal, de nærliggende storcentre kan mønstre.

Premier Outlet Center, der ligger i Ringsted, er dog også betydeligt mindre end centrene, og så har det været svært at overbevise de danske modevirksomheder om, at et outlet er en god ide.

»Vi åbnede med en beskeden udlejning fra start, og det betød, at ambitionerne ikke var så høje. Vi startede med at have 40 procent af butikkerne udlejet, og det er ikke usædvanligt for et outlet. Men når man er vant til at have med shoppingcentre at gøre, så er det ikke så meget. Her opererer man gerne med 70 procents udlejning, før man åbner,« fortæller Robert Andersen, der er direktør i TK Development, som ejer halvdelen af Premier Outlet Center.

Siden marts hvor outlettet slog dørene op, er der dog kommet flere lejere til. Senest har den danske tøjvirksomhed Noa Noa meddelt, at de åbner en butik i Ringsted-outlettet, hvormed udlejningsprocenten når op på 64 procent med 34 forskellige butikker, og hos TK Development er troen på outlettes fremtid da også stor. De danske leverandører skal bare vænne sig til tanken, siger Robert Andersen.

»De danske detailister og modevirksomheder har ikke været vant til at tænke outlets ind i deres forretningsplan, og det kræver fortsat noget tilvænning. Nogle af dem er bekymrede for om de vil miste kunder, som hellere vil køre til Ringsted end ind i deres butik på Strøget, men de er begyndt at se fordelen i outlettet, hvor de på en kontrolleret måde kan sælge de lagervarer, de ikke kan komme af med.«

I 2009 venter TK Development og skotske Millers Development, der ejer de resterende 50 procent af outlettet, at kundetallet vil stige med 30 procent, så man runder 650.000 besøgende inden årets udgang. Spådommen er blandt andet ansporet af, at omsætningen i både april og maj lå godt 30 procent over december, der ellers har været outlettets bedte måned. Og udvider man tidshorisonten, er forventningerne endnu større.

»Vi satser på at have udlejet 90 procent af butikkerne i 2010, og det bør skabe grundlag for et besøgstal på 2 til 2,5 millioner om året. Jeg tror, danskerne er så prisbeviste, at de godt kan værdsætte et koncept, hvor de kan købe kvalitetsmærkevarer til udsalgspriser,« siger Robert Andersen.

For at kunne femdoble besøgstallet vil det dog kræve, at man får fat i et stort kundeområde, nemlig København. Derfor har TK Development nu investeret i en større markedsføringskampagne, der skal lokke københavnerne til Ringsted når der skal shoppes.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere