Del : SMS
Berlingske Business

Topchef på butiksgulvet

12BUSEva-Lotta-Sjstedt-1221.jpg
Eva-Lotta Sjöstedt har været detailverdenen rundt og bestridt lederstillinger hos blandt andet IKEA i Japan og Holland og som øverste leder for den tyske varehuskæde Karstadt. I sidste uge vendte hun tilbage til Skandinavien og indtog posten som administrerende direktør for Georg Jensen. Foto: Asger Ladefoged

Svenske Eva-Lotta Sjöstedt overtog i sidste uge posten som administrerende direktør for Georg Jensen og skal her vise, at hendes insisteren på at basere virksomheden på den gode med­arbejder virker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Blød og naiv eller benhård business-kvinde? Karakteristikken af svenske Eva-Lotta Sjöstedt afhænger af øjnene, der ser, og i hvilken verden hun bliver bedømt.

Bagerdatteren fra Helsingborg er oprindeligt uddannet i kunst og design fra Art & Design School i Stockholm i 1988. Og ud fra det perspektiv må man nok sige, at hun har taget den skarpest mulige forretningsvinkel på sin oprindelige uddannelse i forbindelse med, at hun i sidste uge tiltrådte som administrerende direktør for Georg Jensen.

georg jensen

Topposten kommer dog ikke ud af det blå. Den 49-årige svensker har gennem hele sin karriere søgt indflydelse og ansvar og har ikke holdt sig tilbage fra at bide skeer med nogle af detailverdenens største spillere.

Hun har en lang karriere som leder og vicedirektør for IKEAs globale detailvirksomhed bag sig, og inden hun flyttede tilbage til København i sidste uge, nåede hun at stå i spidsen for den tyske varehuskæde Karstadt. En opgave som af mange i detailverdenen blev spået som umulig.

Manglende opbakning

Eva-Lotta Sjöstedt kan ifølge nogle kritikere give et lidt naivt indtryk i en ellers benhård detailbranche med sin insisteren på, at en virksomhed skal bygges op omkring gode medarbejdere, og at kunderne skal være i fokus.

I modsætning til Karstadts tidligere topledelser var det ikke usædvanligt at se Sjøstedt på butiksgulvet i samtlige 83 tyske varehuse, hvor hun samlede indtryk om tingenes tilstand ved at pejle både kunder og menige medarbejdere.

Men hvor gerne Eva-Lotta Sjöstedt end ville have gjort sine skeptikere til skamme, kom det blandt iagttagere af tysk detailhandel ikke som en overraskelse, at den udenlandske topchef kun holdt i ni måneder for den underskudsplagede varehuskæde, inden parterne i april 2014 gik hver til sit, angiveligt på grund af manglende opbakning til Sjöstedts strategi fra bestyrelsen.

Der var dog ingen tegn på, at Eva-Lotta Sjöstedt endnu var mærket af den hurtige exit fra Karstadt, da hun tirsdag overtog posten som Georg Jensens administrerende direktør fra modedesigner og tidligere administrerende direktør David Chu, der fortsætter som bestyrelsesformand og kreativ direktør.

Pix-GeorgJensen

Tilbage til rødderne

»Det er mig, der er CEO. Det ved David. Det er krystalklart, og det skal personalet ikke være i tvivl om. Men Davids kompetencer og hans erfaring vil jeg ikke være foruden,« sagde Eva-Lotta Sjöstedt i den forbindelse.

Dermed er hun tilbage som leder for en skandinavisk virksomhed og tilbage i den rendyrkede designverden.

»Georg Jensen er ikke bare et brand for mig. Jeg er skandinav og har været meget i Danmark, og jeg har altid syntes, at Georg Jensen laver meget smukke ting. Jeg er beæret over at gå ind i det her, og jeg gør det med en enorm entusiasme og respekt,« siger Eva-Lotta Sjöstedt.

marc newson

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere