Del : SMS
Berlingske Business

Tomme butikslokaler skaber »lejernes paradis«

Strøget_Business
Strøget i København er en attraktiv placering, men også her mærker udlejerne krisen. Foto:

Krisen har pumpet udbuddet af butikslokaler op, og afståelsesprisen, som man tidligere betalte i dyre domme for, når man skulle overtage et lokale, er faldet til nær nulpunktet flere steder i København.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis du vil klemme din butik ind her, må du betale den nuværende lejer en afståelsespris, også kendt som nøgleprisen, for at overtage butikslokalet.

Sådan så virkeligheden ud før krisen, men på nær på de allermest prestigefulde placeringer på eksempelvis Strøget og Købmagergade i København, så er afståelsespriser forsvundet eller så godt som minimeret i resten af København.

pix-butiksplacering

»Undtaget er naturligvis butikker med eksklusive unikke placeringer på Strøget i København og hovedstrøg i andre større byer. Her har man i et vist omfang kunnet holde værdien af afståelsessummen,” siger Thomas Barfod fra Virksomhedslokaler.dk.

Han bakkes op af ejendomsmægler og adm. direktør i Home Erhverv København Michael Lind Olesen.

Det er ifølge dem begge på de mere sekundære placeringer mange butikker eller større kæder vælger at spare. I København vil det eksempelvis sige brogaderne og Gammel Kongevej på Frederiksberg.

»I praksis lukker mange butikker af økonomiske grunde, og derfor er afståelsessummer nærmest ikke-eksisterende på sekundære placeringer, eller i hvert fald faldet voldsomt,« siger Michael Lind Olesen.

På Strøget og Købmagergade i Indre København er priserne for både leje og afståelsespriser også faldet, men de er enige om, at det er det eneste sted, hvor niveauet fra før krisen holdes nogenlunde.

På eksempelvis Østergade-delen af Strøget omkring Illum vil der altid være kamp om placeringerne for de største brands flagskibsbutikker.

»Butikslokalerne på hovedstrøgene holder en stor del af værdien på grund af stor gennemstrøm af kunder, men også fordi mange kæder gerne vil have en flagskibs-beliggenhed for nogle af deres butikker og brande sig hårdt. Også selv om de taber penge på selve den konkrete butik,« siger Thomas Barfod.

Selvom der stadig er mange tomme butikslokaler rundt omkring i København, så er både Thomas Barfod og Michael Lind Olesen dog enige om, at antallet er faldet en smule siden krisen var på sit højeste.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere