Del : SMS
Berlingske Business

Tør Lego kræve penge online?

Ole Hall, erhvervsjournalist
Bylinefoto, byline foto Ole Hall Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen
Mange forældre kender situationen. Barnet er begyndt at spille et uskyldigt og gratis spil online. Men en dag begynder det at koste penge. Opkrævningen bliver ikke præsenteret som et krav, men kommer listende som en ekstra mulighed, hvis barnet vil have nye alternativer i spillet. Det kan være adgang til flere egenskaber samt adgang til mørkelagte og dragende hjørner af et univers, som en stigende del af vennerne har fået adgang til – hvis deres forældre har været villige til at finde kreditkortet frem.

En stor del af klodens middelklasseforældre er mildest talt ikke begejstrede for den slags omkostninger, som er tæt ved umulige at få overblik over. Det ved Lego godt, og derfor er ledelsen i Billund i syv sind om, hvorvidt de nye »Lego Fusion«-spil skal være 100 procent gratis eller med muligheder for tilkøb. I første omgang er alt gratis i det nye spil, men Lego holder klogeligt en dør på klem for at kunne sætte en betalingsfunktion på, når tiden er moden til det.

CANADA frozen

Erfaringerne med brugernes betalingsvillighed på nettet er blandede. I dag kan man eksempelvis spille Lego-spillet »Legends of Chima« gratis online, og de mest dedikerede kan tilkøbe særlige egenskaber i spillet. Hvis de vil. Det gør nogle spillere med glæde, men som Lego allerede har oplevet det, er ulempen, at langtfra alle kan eller vil betale, og de risikerer at miste en del af spilleglæden, når de oplever, at de bliver ekskluderet fra de mest interessante egenskaber i spillet. Så usmarte betalingskrav kan skabe dårlig stemning om et produkt.

Lego har for kun fire år siden forsøgt at bygge et online-spil op, som skulle finansieres via et abonnement på 75 kroner om måneden og skabe store faste indtægter til Lego. Dengang gik det galt. Et trecifret millionbeløb investerede koncernen i »Lego Universe«, men efter kun to år måtte Lego erkende, at betalingsviljen ikke var til stede, og Legos indtil dato største online-satsning måtte lukke, og over 100 medarbejdere mistede jobbet. Lego-manden havde brændt fingrene i sin iver efter at tjene penge.

pix-legoo

Derfor bevæger Lego sig forsigtigt frem i dag. Online-opkrævninger er en teoretisk og risikabel mulighed, men Lego håber at kunne undgå det, fordi der denne gang er en meget klar kobling til den klassiske byggeklods og derved mulighed for at skabe overskud på andre måder. Til at begynde med tager Lego en vejledende udsalgspris på 35 dollar for en »Lego Fusion«-produktpakke, og det kan blive til mange kroner på sigt, hvis kunderne tager »Lego Fusion« til sig. Gør de det, vil det være oplagt for Lego de næste år at udvikle nye fysiske produkter som en del af produktlinjen og gøre »Lego Fusion« til en omfattende produktlinje.

side om side med »Legends of Chima«, »Ninjago«, »Star Wars«, »Lego City« og »Lego Friends«, som i dag giver Lego mange milliarder i kassen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere