Del : SMS
Berlingske Business

Tøjmilliardær bliver storaktionær i Nemlig.com

BTwfefeafeas
Chauffør Henning Nielsen bringer dagligvarer ud for Nemlig.com, som for nuværende er den største spiller på internetdagligevaremarkedet i Danmark. Med en kapitalindsprøjtning fra Anders Holch Povlsen er kursen sat mod yderligere vækst. Foto:

Bestsellers Anders Holch Povlsen køber sig ind i internetsupermarkedet Nemlig.com. Nu skal der yderligere tempo på væksten, og Nemlig.com sigter mod at blive landsdækkende.

Artiklen fortsætter under annoncen
Anders Holch Povlsen, topchef i modekoncernen Bestseller og en af Danmarks rigeste, køber halvdelen af internetkøbmanden Nemlig.com. Pengene skal finansiere yderligere vækst i det fremadstormende internetsupermarked, der er på vej ind i flere danske storbyer. Dermed intensiveres kampen mod Coop og Dansk Supermarked.

»Det gør os virkelig i stand til at bide skeer med de store. Det lyder måske voldsomt, for så store er vi ikke selv. Men vi får nogle kræfter ind, som gør os i stand til at føre selv meget store drømme ud i livet,« siger Stefan Plenge, stifter og adm. direktør for Nemlig.com.

Han beholder 51 pct. af aktierne, mens Anders Holch Povlsen kommer til at sidde på de øvrige 49 pct. Alle tidligere aktionærer bliver med handlen købt ud.

Plenge får selv en del af den nye kapital, men de fleste nye penge bliver skudt ind i virksomheden.

»Pengene skal i høj grad bruges til at investere i fremtiden til platforme, logistik, markedsføring og organisation. Der er ingen tvivl om, at det er et forretningsområde, der kræver store investeringer for for alvor at kunne rykke op,« siger Stefan Plenge.

30busAnders_Holch_Povlsen.jpg

Nemlig.com, der blev stiftet i 2010, er vokset kraftigt og er i dag Danmarks største supermarked på nettet. Omsætningen bliver ikke offentliggjort, men er angiveligt over en halv mia. kr. Dermed er der endnu langt op til salget i de fysiske supermarkeder, hvor Dansk Supermarked og Coop fører an med omsætninger på henholdsvis 55 og 45 mia. kr.

I øjeblikket opererer Nemlig.com primært i Storkøbenhavn, men på længere sigt er det planen at ekspandere geografisk.

»Vi skal kunne kravle, før vi kan gå. Så inden vi kaster os ud i at skyde pilen over på den anden side af sundet eller noget andet, skal vi sikre os, at vi gør det supergodt, hvor vi allerede er. Og der har vi rigtig meget at gøre endnu,« siger Plenge.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Anders Holch Povlsen, men i en skriftlig kommentar udtaler han, at Nemlig.coms model kan være mere effektiv end de fysiske butikker.

»Jeg tror på Nemlig.com,, og at deres forretningsmodel kan vise sig at være mere effektiv end de traditionelle supermarkeders,« skriver Anders Holch Povlsen.

Anders Holch Povlsen er søn af Troels Holch Povlsen, der stiftede tøjgiganten Bestseller. Anders Holch Povlsen har tidligere investeret i succesrige netkoncepter som Asos og Zalando, der begge sælger beklædning. Erhvervsmagasinet Forbes vurderer, at Bestseller-chefen har en formue på 14,3 mia. kr.

En investor på det niveau åbner nye muligheder for Nemlig.com, vurderer Bruno Christensen, som er direktør i analysevirksomheden Detailhandels Promotion.

»Nu har de tiltrukket en investor, som virkelig har penge. Det kan betyde, at virksomheden kan udvikles endnu mere, end tilfældet er i dag,« siger Bruno Christensen.

fwefqwefr

Nemlig.com er størst på det danske e-handelsmarked for dagligvarer efterfulgt af det delvist Coop-ejede Osuma, viser beregninger fra Foreningen for Dansk Internet Handel. Men internetmarkedet udgør endnu en meget lille del af det samlede dagligvaremarked.

Henning Bahr, indehaver og adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, vurderer, at de store aktører endnu venter med at reagere, selv om Anders Holch Povlsen nu går ind på markedet.

»Det er meget interessant, at der kommer et nyt arbejdskapitalgrundlag til Nemlig.com, men det er ikke sikkert, at det her hidser Coop og Dansk Supermarked op. De vil nok forstat se, at det lykkes for Nemlig.com f.eks. at gøre det landsdækkende,« siger Henning Bahr.

Stefan Plenge forventer høj vækst i de kommende år.

»Jeg har svært ved at forestille mig, at vi ikke er i alle de store danske byer om fem år. Det er jeg overbevist om, at vi er. Jeg føler mig sikker på, at vi med den finansielle power får rykket signifikant på danskernes dagligvarehandel på nettet,« siger han.

Nemlig.com har 300 ansatte.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere