Del : SMS
Berlingske Business

Tøjgiganten H&M er fanget i krybesporet i Danmark

SWEDEN-H&M-McCARTNEY
I Danmark har H&M i 2015 omsat for 5,4 milliarder svenske kroner, svarende til 4,4 milliarder danske kroner og en fremgang på seks procent. Foto:

Svenske Hennes & Mauritz (H&M) leverede en smule bedre end ventet i fjerde kvartal af 2014/15, uden at der var store overraskelser at spore.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Den internationale tøjgigant H&M har kun en lille vækst i Danmark i 2015, viser seneste årsregnskab.

Når den svenske tøjkæde H&M skeler til sin danske forretning har den været fanget i krybesporet i 2015. Det er sket samtidig med, at hele H&M er har haft foden på speederen.

I Danmark har H&M i 2015 omsat for 5,4 milliarder svenske kroner, svarende til 4,4 milliarder danske kroner og en fremgang på seks procent. Trækker man valutaeffekten fra, var fremgangen på blot 3 procent. Det er sket gennem 103 butikker- fire mere end i 2014.

COMPANY-RESULTS-DISTRIBUTION-TEXTILE-FILES

På verdensplan langede H&M tøj over disken for 180,9 milliarder svenske kroner i 2015, hvilket er en markant stigning på næsten 20 procent. Den svagere svenske krone har dog givet en hjælpende hånd, og uden den er salget steget med 11 procent.

- 2015 har været et år med stor ekspansion for H&M Gruppen. Vi har åbnet 413 butikker, 249 alene i årets tre sidste måneder, skriver administrerende direktør Karl-Johan Persson i regnskabet.

01BUSRALPH-LAUREN-EXIT-16.jpg

Med årets udvidelser er der nu H&M butikker fordelt på 61 forskellige lande. Antallet af medarbejdere er samtidig steget til 104.634, et hop på omkring 10.000.

Gruppen har nu 3924 butikker verden over, hvor af 3610 er H&M-butikker. De to andre store brands som H&M ejer, Monki og Weekday, fik begge en stribe nye butikker i året.

De største lande for H&M er Tyskland, hvor man langede tøj for 37 milliarder svenske kroner over disken, og USA, hvor man solgte for 24,1 milliarder svenske kroner.

Specielt i USA har H&M haft en voldsom vækst. Der er kommet 60 nye butikker til, og salget er øget med 45 procent. Dog fortsat godt hjulpet af den stærke dollar.

01BUSRALPH-LAUREN-EXIT-16.jpg

I 2016 vil H&M fortsætte med at vokse. Selskabet vil øge antallet af butikker med 425 styk og gå ind på det new zealandske, cypriotiske og puerto ricanske marked.

- Vi er stadig i en industri med stor konkurrence, og derfor bliver vi nødt til hele tiden at udvikle vores tilbud til kunderne i vores brands, skriver Karl-Johan Persson.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere